Σήμερα-αύριο θα φύγουν πολλοί για διακοπές! Διαβάστε πως να μετακινηθείτε με ασφάλεια στις εθνικές μας οδούς για να φτάσετε στον προορισμό σας και να χαρείτε τις καλοκαιρινές σας διακοπές, χωρίς να δημιουργηθούν ευτράπελα.
Η κίνηση των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο χαρακτηρίζεται το λιγότερο ως χαοτική. Αλλοι κινούνται στην αριστερή λωρίδα με χαμηλή ταχύτητα, άλλοι χρειάζονται δύο λωρίδες για να χωρέσουν, ενώ πολλοί είναι αυτοί που προσπερνούν από όπου τους βολεύει και ανάλογα με τη «μαχητική» έμπνευση της στιγμής. Αρκετοί πάλι κρατούν «οριακές» (και ακόμα μικρότερες) αποστάσεις από τους προπορευόμενους, ενώ -όταν υπάρχει κίνηση- η λωρίδα έκτακτης ανάγκης μεταμορφώνεται σε «κοινό μυστικό πονηρών».
Χρησιμοποιείτε τη μεσαία σκάλα ώστε να μην «τυφλώνετε» τους άλλους οδηγούς.
Αίφνης οι τρεις λωρίδες γίνονται τέσσερις ή όσες τέλος πάντων χρειάζεται… Κάποιοι μπαίνουν στη λωρίδα εξόδου την τελευταία στιγμή, κλείνοντας όποιον προλαβαίνουν, τα φώτα -που εννοούν «φύγε από τη μέση»- αναβοσβήνουν σαν «φωτορυθμικά», ενώ μηχανάκια που δεν μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μεγαλύτερη από τα 50 χλμ./ώρα κινούνται «σιγοσφυρίζοντας» αδιάφορα. Διαβάστε λοιπόν παρακάτω τα σημεία που θα πρέπει να προσέξετε πριν, αλλά και κατά τη διάρκεια της διαδρομής σας σε αυτοκινητόδρομο.
Η απόσταση των χεριών από το τιμόνι θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε ο οδηγός να μη χρειάζεται να έχει τα χέρια του ούτε τεντωμένα, αλλά ούτε και μαζεμένα.
Έλεγχος αυτοκινήτου
Πριν ξεκινήσουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το αυτοκίνητό μας βρίσκεται σε άριστη μηχανική κατάσταση. Όλες οι γυάλινες επιφάνειες θα πρέπει να είναι καθαρές, για να έχουμε εξασφαλίσει την καλή ορατότητα, ενώ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση το αυτοκίνητό μας να είναι υπερφορτωμένο.
Ρύθμιση καθίσματος
Αλλος ένας σημαντικός παράγοντας για την άνετη και ασφαλή οδήγηση είναι η σωστή ρύθμιση του καθίσματος. Η απόσταση των χεριών από το τιμόνι θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε ο οδηγός να μη χρειάζεται να έχει τα χέρια του ούτε τεντωμένα, αλλά ούτε και μαζεμένα. Η πλάτη θα πρέπει να βρίσκεται σε σχεδόν κάθετη θέση, ώστε να πέφτει το βάρος του σώματος στη λεκάνη και όχι στη σπονδυλική στήλη. Επίσης δε θα πρέπει να φοράτε βαριά ή πολλά ρούχα, ώστε να έχετε ελευθερία κινήσεων, ενώ έτσι επιτρέπετε στη ζώνη να έχει άμεση και καλύτερη επαφή με το σώμα σας.
Οδήγηση στην αριστερή λωρίδα
Η αριστερή λωρίδα ενός αυτοκινητόδρομου χρησιμοποιείται μόνο για προσπεράσεις. Γι αυτό το λόγο, όταν δε θέλετε να προσπεράσετε, θα πρέπει να κινήστε στη μεσαία λωρίδα κυκλοφορίας. Με αυτό τον τρόπο, επιτρέπετε στους άλλους οδηγούς που θέλουν να κινηθούν πιο γρήγορα να σας προσπεράσουν με ασφάλεια. Επιπλέον σε αρκετά σημεία των αυτοκινητόδρομων η αριστερή λωρίδα είναι σχετικά επικίνδυνη, διότι δεν υπάρχει προστατευτικό κιγκλίδωμα και έτσι είναι πιο εύκολο να συγκρουστείτε με ένα όχημα, το οποίο κινείται στο αντίθετο ρεύμα και παρεκκλίνει από την πορεία του.
Ασφαλής προσπέραση
Θα πρέπει να ελέγξουμε ότι πίσω μας δεν υπάρχει κάποιος που πραγματοποιεί εκείνη τη στιγμή προσπέραση, να ενεργοποιήσουμε το αριστερό φλας και να επιταχύνουμε, βγαίνοντας στην αριστερή λωρίδα. Αφού προσπεράσουμε, θα πρέπει να επιστρέψουμε στη μεσαία λωρίδα και να ρυθμίσουμε την ταχύτητα του οχήματός μας. Ποτέ δεν προσπερνάμε από τη δεξιά λωρίδα, ακόμα και αν είναι η μοναδική διαθέσιμη λωρίδα για προσπέραση.
Σωστή χρήση φώτων
Μη χρησιμοποιείτε τα μεγάλα φώτα, όταν διασταυρώνεστε με άλλα οχήματα. Αν υπάρχει ομίχλη (και μόνο τότε), ανάψτε τα μεσαία φώτα και τους σχετικούς εμπρός-πίσω προβολείς. Σε περίπτωση νεροποντής, ανάψτε τα μεσαία φώτα και το πίσω φως ομίχλης, αν το σπρέϊ νερού είναι πολύ πυκνό.