Η Ελλάδα είναι ζεστή χώρα. Μπορεί να έχει τα χιόνια και τις βροχές της το χειμώνα, όμως ο ελληνικός καύσωνας είναι αυτός που «φοβίζει» τους ιδιοκτήτες. Εσύ πόσο επηρεάζεσαι από αυτό;
Ειδική περίπτωση η Ελλάδα; Τότε τι να πουν στην Αφρική;
Οι αναγνώστες του AutoΤρίτη αναφέρονται συχνά στα σχόλιά τους για το πόσο δυσκολεύονται τα αυτοκίνητα από το ελληνικό καλοκαίρι. Φαίνεται πως το ζεστό κλίμα προβληματίζει τόσο για την απόδοση, όσο και την αξιοπιστία των αυτοκινήτων σήμερα, ενώ γίνεται εμφανές πως αυτό αποτελεί και στοιχείο που λαμβάνουν υπόψιν τους όταν διαλέγουν τη μάρκα, το μοντέλο και με τι κινητήρα θα το πάρουν. Είναι έτσι;
Είναι αξιοσημείωτο ότι η ζέστη θεωρείται εχθρός του αυτοκινήτου. Ίσως αυτή η άποψη να κρατά από την εποχή που τα αυτοκίνητα είχαν μηχανικά βεντιλατέρ (ανεμιστήρες απαγωγής θερμότητας από το ψυγείο) και στο ρελαντί της πόλης (ή του ταξιδιού κολλημένοι στα διόδια) το νερό στο κύκλωμα ψύξης έβραζε, πέταγε τις τάπες, ή έσκαγε τα ψυγεία και δημιουργούσε σημαντικές βλάβες (κάψιμο φλάτζας κεφαλής κλπ).
Αυτά δε συμβαίνουν στα σύγχρονα θερμικά αυτοκίνητα που έχουν ηλεκτρικά βεντιλατέρ σταθερής ταχύτητας, καλύτερα ρυθμισμένους θερμοστάτες, και τελικά δεν περιμένουν από το καλοριφέρ να τραβήξει της ζέστη του μοτέρ για να μη… σκάσει. Και είναι και φορτωμένα με ένα σωρό περιφερειακά που τραβάνε ισχύ από το μοτέρ και το κρατάνε σε μόνιμο φορτίο. Ειδικά το καλοκαίρι, που ο κλιματισμός ακόμα και στο ρελαντί, είναι σε συνεχή λειτουργία.
Και είναι και το άλλο. Αρκετοί θεωρούν πως η ζέστη της Ελλάδας ταλαιπωρεί το λάδι του κινητήρα, παρότι αυτό λειτουργεί στην σχεδόν σταθερή θερμοκρασία που καθορίζει ο θερμοστάτης, ασχέτως εξωτερικών συνθηκών. Θα ήταν ίσως πιο σώφρον να ανησυχεί κανείς για τις κρύες εκκινήσεις που γίνονται (κυρίως) το χειμώνα, με τα πρώτα «κρύα» λεπτά λειτουργίας, που η κατανάλωση είναι αυξημένη, ο κινητήρας στεγνός και το λάδι δεν καθαρίζει τις επικαθίσεις και δε λιπαίνει τα σημεία της τριβής, ούτε αμβλύνει την απότομη αλλαγή θερμοκρασίας. Όμως μας απασχολεί η ζέστη.
Παρότι τα αυτοκίνητα πλέον σχεδιάζονται και δοκιμάζονται το ίδιο για όλη την Ευρώπη, και τις νότιες χώρες με τη ζέστη τους, και το μόνο που πιθανώς να αλλάζει είναι η θερμοκρασία λειτουργίας του θερμοστάτη προς τα κάτω όπου η θερμοκρασία είναι υψηλότερη. Οι κατασκευαστές δηλαδή δε δείχνουν να πτοούνται από τη ζέστη, ούτε να αλλάζουν τις εγγυήσεις τους. Φαίνεται δηλαδή πως έχουν την βεβαιότητα πως η ζέστη δεν επηρεάζει και τόσο πολύ έναν κινητήρα σε ότι αφορά τουλάχιστον τη φθορά και την αξιοπιστία. Πως μπροστά στη θερμοκρασία λειτουργίας του, ή τη θερμοκρασία των καυσαερίων (σχεδόν 1000 βαθμοί για τους βενζινοκινητήρες) που επηρεάζει όλο το χώρο του κινητήρα, η ζέστη μιας χώρας δεν έχει και πολλή σημασία.
Σημασία έχει όμως η θερμοκρασία εισόδου του αέρα στο θάλαμο καύσης. Όσο χαμηλότερη, τόσο το καλύτερο λέει η επιστήμη κινητήρων εσωτερικής καύσης, και ειδικά στους σύγχρονους κινητήρες τούρμπο η διαφορά ανάμεσα σε μία ζεστή και σε μία κρύα μέρα μπορεί να είναι εμφανής αν πιεστεί το μοτέρ. Αυτό όμως συμβαίνει όχι τόσο γιατί η θερμοκρασία εισόδου είναι μεγαλύτερη, όσο γιατί δε λειτουργεί επαρκώς το ιντερκούλερ, ένα ψυγείο που προσπαθεί με χρήση του περιβάλλοντα αέρα να ψύξει τον συμπιεσμένο αέρα που έρχεται από το τούρμπο. Γιατί τόσο η συμπίεση όσο και η επαφή με την φτερωτή του τούρμπο (που από την άλλη του πλευρά έρχεται σε επαφή με τα καυτά καυσαέρια) ανεβάζουν πολύ τη θερμοκρασία του αέρα πριν την καύση.
Και έτσι η ζέστη πιστεύουν πολλοί, πως επηρεάζει την απόδοση και δημιουργεί την εντύπωση πως τα μικρά τούρμπο μοτέρ που αποδίδουν μεγάλη ισχύ, βρίσκονται υπό συνεχή δοκιμασία στο ελληνικό κλίμα. Ωστόσο δεν υπάρχει κάποιο σχετικό στατιστικό, με περισσότερες βλάβες το καλοκαίρι στα μικρότερου κυβισμού turbo μοτέρ. Και μιλάμε για κινητήρες που κυκλοφορούν επί σχεδόν 20 χρόνια. Σκεφτείτε ότι πλέον με τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οι μικροί τούρμπο κινητήρες θεωρούνται… ξεπερασμένοι!
Μήπως λοιπόν το κρύο ξεκίνημα είναι κάτι που αξίζει περισσότερο της προσοχής σας και της αγωνίας σας; Και τελικά πόσο επηρεάζει η ζέστη την απόφασή σας για το ποιο αυτοκίνητο, ποιας μάρκας και με τι είδος, έκδοση και απόδοση κινητήρα θα αγοράσετε;