2 Φωτογραφίες »
Με 1.600 Nm από τις 2.000 μέχρι τις 6.000 σ.α.λ., ο quad-turbo W16 χωρητικότητας 8 λίτρων της Bugatti Chiron είναι ένας από τους κινητήρες παραγωγής με τη μεγαλύτερη ροπή παγκοσμίως.
Εν τέλει ποιος αριθμός μας δίνει ξεκάθαρες πληροφορίες για τον κινητήρα μας; Σε ποιο νούμερο πρέπει να δώσουμε έμφαση; Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι από έναν αριθμό δεν μπορούμε να καταλάβουμε τίποτα για τον κινητήρα. Ποιο το νόημα, για παράδειγμα, να γνωρίζουμε τη μέγιστη ισχύ του κινητήρα, αν δεν ξέρουμε αν είναι γραμμική. Μαθαίνουμε τα πάντα από τη φράση: «200 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ»; Η απάντηση είναι ασφαλώς όχι! Ποιος ενδιαφέρεται για τη μέγιστη ισχύ, αν δε γνωρίζει από πότε έχει διαθέσιμη «δύναμη». Βέβαια, σπάνια έχουμε πρόσβαση στα ακριβή διαγράμματα ροπής και ισχύος συναρτήσει των στροφών. Έτσι, ένας ασφαλής τρόπος για να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες για την απόδοση του κινητήρα είναι να γνωρίζουμε τη μέγιστη ιπποδύναμη, τη μέγιστη ροπή αλλά και σε ποιες σ.α.λ παρουσιάζεται. Μπορεί, λοιπόν, η πρώτη φράση να μην «λέει» σχεδόν τίποτα, αλλά η φράση «200 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ και μέγιστη ροπή της τάξης των 280 Nm από τις 2.000 έως τις 4.500 σ.α.λ.» μας δίνει πολύ καλύτερη εικόνα για την απόδοση του κινητήρα. Κατανοούμε κατευθείαν ότι από τις χαμηλές στροφές λειτουργίας ο κινητήρας έχει «διάθεση» να ανταποκριθεί στην εντολή που θα λάβει από το πεντάλ του γκαζιού. Αυτός είναι, άλλωστε, και ο τρόπος με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσιάζουν συνήθως την απόδοση των κινητήρων τους.
Ξέρετε ότι:
- Η ισχύς του κινητήρα μπορεί να υπολογιστεί πολλαπλασιάζοντας τη ροπή με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα.
- Στις σ.α.λ. όπου εμφανίζεται η μέγιστη ροπή, ο κινητήρας πετυχαίνει τη μέγιστη αποδοτικότητά του, δηλαδή εκμεταλλεύεται το μείγμα που του παρέχουμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο.
- Μπορεί οι κινητήρες πετρελαίου να κερδίζουν σε ροπή λόγω της γεωμετρίας τους, αλλά η υψηλόστροφη λειτουργία των βενζινοκινητήρων επιτρέπει στους δεύτερους να παράγουν μεγαλύτερη ισχύ.
- Πρακτικά, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η ισχύς εκφράζει το μέγιστο δυνατό μηχανικό έργο που παράγει ένας κινητήρας ανά μονάδα χρόνου, κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε επιτάχυνση. Αντίστοιχα, η ροπή θα μπορούσαμε να πούμε ότι εκφράζει την «προθυμία» του κινητήρα να ανταποκριθεί στο φορτίο που ασκούμε.
- Στις σ.α.λ. όπου εμφανίζεται η μέγιστη ροπή, ο κινητήρας πετυχαίνει τη μέγιστη αποδοτικότητά του, δηλαδή εκμεταλλεύεται το μείγμα που του παρέχουμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο.
- Μπορεί οι κινητήρες πετρελαίου να κερδίζουν σε ροπή λόγω της γεωμετρίας τους, αλλά η υψηλόστροφη λειτουργία των βενζινοκινητήρων επιτρέπει στους δεύτερους να παράγουν μεγαλύτερη ισχύ.
- Πρακτικά, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η ισχύς εκφράζει το μέγιστο δυνατό μηχανικό έργο που παράγει ένας κινητήρας ανά μονάδα χρόνου, κάτι τέτοιο μεταφράζεται σε επιτάχυνση. Αντίστοιχα, η ροπή θα μπορούσαμε να πούμε ότι εκφράζει την «προθυμία» του κινητήρα να ανταποκριθεί στο φορτίο που ασκούμε.
Σελίδα 1 | Ροπή: Τα diesel βγάζουν παραπάνω, λόγω διαδρομής πιστονιού & συμπίεσης |
Σελίδα 2 | Ροπή: Αυτός ο «μυστήριος» αριθμός! |
Σελίδα 3 | Ροπή και πετρελαιοκινητήρες |
Σελίδα 4 | Ροπή ή Ισχύς; Τι πρέπει να προσέξουμε; |