Με προίκα από τη Fiat, η Zastava είχε κερδίσει κοινό και είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα κυρίως τις δεκαετίες του ΄80 και του ΄90. Εσάς, σας λείπει;
Φθηνά & «σκυλιά» τα Zastava! Λείπουν εταιρείες σαν και αυτή σήμερα;
Η Zastava ήταν η πλέον γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία της πρώην Γιουγκοσλαβίας (και μετέπειτα της Σερβίας). Κατασκεύαζε οχήματα από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ωστόσο πιο γνωστή έγινε από τη δεκαετία του ΄50 και μετέπειτα, όταν και σε συνεργασία με τη Fiat, κατασκεύαζε μοντέλα της ιταλικής μάρκας στο εργοστάσιό της.
Στην Ελλάδα, η Zastava αγαπήθηκε ιδιαίτερα τη δεκαετία του ΄80 και κέρδισε αρκετό κοινό με μοντέλα όπως το Zastava 1100 (βασισμένο στο Fiat 128), αλλά και το Yugo.
Το Yugo μάλιστα, δεν ήταν δημοφιλές μόνο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αλλά ήταν και το μοναδικό μοντέλο της μάρκας που εξήχθη και στις Η.Π.Α., πουλώντας μάλιστα 142.000 αυτοκίνητα σε 7 χρόνια.
Τη δημοφιλία της η Zastava, όπως και αντίστοιχες μάρκες της εποχής (π.χ. Lada), τις οφείλει στο ότι είχε φθηνά αυτοκίνητα, με πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης και αρκετή αξιοπιστία. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι πολλά Yugo μπορεί κανείς να τα δει ακόμη και σήμερα στη Σερβία, παρότι έχουν περάσει 30-40 χρόνια από το έτος της κατασκευής τους.
Η δεκαετία του ΄90 ωστόσο ήταν καταστροφική για την εταιρεία, αφού λόγω του πολέμου της Γιουγκοσλαβίας η Zastava σταμάτησε τις εξαγωγές αυτοκινήτων και μείωσε σε πολύ χαμηλά νούμερα την παραγωγή της. Το 1990 μάλιστα, το ΝΑΤΟ βομβάρδισε το ιστορικό της εργοστάσιο στο Κραγκούγεβατς, επειδή εκεί κατασκευάζονταν όπλα για το Σέρβικο στρατό, δίνοντας στην εταιρεία το τελικό χτύπημα.
Μετά τον πόλεμο η Zastava δεν μπόρεσε να ανακάμψει. Τα νούμερα της παραγωγής ήταν πολύ χαμηλά και υπήρξαν αρκετές οικονομικές δυσκολίες, μέχρι που τελικά η «μαμά» Fiat πήρε στα χέρια της τον πλήρη έλεγχο του εργοστασίου της εταιρείας και σήμανε το τέλος των αυτοκινήτων Zastava. Το τελευταίο μοντέλο της εταιρείας βγήκε από την παραγωγή στα τέλη του Νοέμβρη του 2008, με το εργοστάσιο (και τους υπαλλήλους του) να κατασκευάζει μόνο μοντέλα της Fiat και μετέπειτα, να είναι υπεύθυνο για την παραγωγή του Fiat 500L.
Μετά από όλα αυτά, εσάς ποια είναι η άποψή σας; Σας λείπουν εταιρείες όπως η Zastava; Πιστεύετε ότι ορθώς σταμάτησε να παράγει αυτοκίνητα ή έπρεπε η Fiat να την εμπιστευθεί περαιτέρω και να συνεχίσει την παραγωγή;