Το Lada Niva είναι ο τελευταίος των Μοϊκανών. Ένα αυτοκίνητο που συνεχίζει από μια άλλη εποχή, που δεν έχει καμία σχέση με τα αυτοκίνητα του σήμερα, και το μόνο που μένει να λέμε ως θετικό είναι ότι «είναι σκυλί». Είναι όμως αλήθεια; Και τελικά είναι αρκετό;
Για να αγοράσεις ένα Lada Niva σήμερα, καινούργιο ή μεταχειρισμένο, πρέπει πραγματικά να είσαι φαν. Δεν είναι μια τυχαία αγορά. Πρέπει να θες να αγοράσεις το συγκεκριμένο αμάξι για κάποιο λόγο. Και λόγοι, υπάρχουν αρκετοί.
Ο βασικότερος λόγος σήμερα είναι φυσικά η εικόνα του αυτοκινήτου, που έχει αποκτήσει ένα cult status. Και αυτή η εικόνα έχει επίσης τους λόγους της. Από τη μία όσοι αναπολούν την εποχή που τα αυτοκίνητα ήταν απλές μηχανές, χωρίς ηλεκτρονικά, χωρίς υπερβολές, χωρίς περιττές αηδίες, θεωρούν το Niva τον απόλυτο εκπρόσωπο αυτής της λογικής.
Από την άλλη, είναι αυτοί που θέλουν το Niva γιατί ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο στο δρόμο. Είτε γιατί το είδαν σε ταινία της Marvel και μάλιστα σε πρωταγωνιστικό ρόλο, είτε γιατί είναι ο πιο γνωστός εκπρόσωπος της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, είτε γιατί απλά αναπολούν την ΕΣΣΔ. Ο καθένας έχει τους λόγους του.
Και μετά είναι αυτοί που θέλουν ένα αυτοκίνητο «εργαλείο». Και το Niva, ως τετρακίνητο εκτός δρόμου, έχει καλή φήμη. Με βασικό στοιχείο το ότι «πάει παντού» και ότι «δεν σπάει» με «τίποτα». Η φήμη αυτή, ότι το Niva είναι «σκυλί» είναι και αυτή που το συνοδεύει τώρα ως το μόνο θετικό που μπορεί να πει κανείς για ένα αυτοκίνητο από τη χώρα με την πιο περιορισμένη αυτοκινητοβιομηχανία στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, και μάλιστα ένα αυτοκίνητο που έρχεται από τα 70Άs χωρίς καμία απολύτως αλλαγή, βελτίωση ή εκσυγχρονισμό.
Φυσικά το Niva για όλους αυτούς τους λόγους είναι ιδιαίτερα συμπαθές σε όλους. Και αυτή η συμπάθεια «χτίζει» ιστορίες, φήμες και ίσως και ψέματα. Γιατί ένα τόσο ιδιαίτερο αμάξι, με τόσα μειονεκτήματα σε κάθε πλευρά από την οποία θα το εξετάσεις, θέλει να έχει και κάτι που να το κάνει «εντάξει». Που να λες ότι, παρόλα τα περίεργα που έχει, παρόλο του ότι είναι 50+ ετών σε όλα του, έχει ένα καταπληκτικό ατού. Είναι σκυλί. Είναι όμως;
Είναι όντως το Niva τόσο αξιόπιστο; ή μήπως είναι όσο αξιόπιστο όσο και τα άλλα αυτοκίνητα, απλά επειδή δεν το περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο, η αξιοπιστία του να κάνει «μπαμ», και να ξεχωρίζει; Και είναι όντως τόσο ικανό εκτός δρόμου; Είναι η απλότητα των συστημάτων (;) του τόσο ικανή που το βάζει πάνω από άλλα εκτός δρόμου οχήματα της εποχής του (ή καλύτερα, των εποχών του) και σημερινά; Ή ξανά, επειδή δεν το περιμένεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο να κάνει κάτι καλά, όταν είναι (σχετικά) ικανό εκτός δρόμου, να το κάνεις να ακούγεται λες και είναι το καλύτερο όλων των εποχών;
Τι λες; Ισχύουν όλες αυτές οι (καλές) φήμες για το Niva; Ή είναι η έκπληξή μας στο ότι είναι «εντάξει» που μας κάνει να υπερβάλλουμε λίγο; Ή μήπως τελικά είναι απλά η συμπάθειά μας, που «θέλει» το Niva να είναι καλό σε κάτι;