Όταν με μια μπαταρία και έναν ηλεκτροκινητήρα τα 500 άλογα είναι παιχνιδάκι, αυτό σημαίνει ότι οι ιπποδυνάμεις θα περάσουν μια φάση πληθωρισμού, και θα βρεθούμε με περισσότερα άλογα απ ότι χρειαζόμαστε. Τι θα τα κάνουμε;
Ποιον θα ρωτούσαν αν έχει περισσότερα άλογα απ`ότι χρειάζεται και θα έλεγε «ναι»; Πάρε οποιοδήποτε αυτοκίνητο της αγοράς και βάλΆτου 100 άλογα παραπάνω. Θα πει ποτέ κανείς, δεν τα θέλω, περισσεύουν;
Στην εποχή της βενζίνης, μάθαμε πως τα άλογα, όσο και αν τα θέλουμε, κοστίζουν. Κοστίζουν σε κάθε πιθανή μορφή τους. Θες μεγαλύτερο κινητήρα, βαρύτερο, με περισσότερους κύλινδρους και χωρητικότητα. Θες περισσότερο καύσιμο, ισχυρότερο κιβώτιο ταχυτήτων, και άρα μεγαλύτερο χώρο κάτω από το καπό, που σημαίνει και μεγαλύτερο αυτοκίνητο.
Κάθε φορά που βλέπεις τη λέξη “μεγαλύτερο”, αυτό μεταφράζεται σε άμεσο ή έμμεσο κόστος. `Aμεσο γιατί απλά πληρώνεις οτιδήποτε με το μέγεθος, και έμμεσο γιατί το πληρώνεις στην κατανάλωση και τους φόρους.
Όμως αυτό δεν ισχύει στα ηλεκτρικά. Με ένα ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία που χωράνε ανάμεσα στο κιβώτιο και το μοτέρ, και κάτω από τα καθίσματα αντίστοιχα, κερδίζεις με μια κίνηση 100 άλογα για πλάκα.
Το έκανε η Toyota στο καινούργιο Rav4. Του πρόσθεσε ένα τέτοιο σύνολο στην έκδοση Prime, που πλέον φορτίζει από την πρίζα, και ξαφνικά το Rav4 βρέθηκε με 310 άλογα. Το δεύτερο πιο ισχυρό μοντέλο της μάρκας μετά την νέα Supra. Και μιλάμε για ένα Rav4 με 310 άλογα, σίγουρα ένα αποτέλεσμα που πρώτον κανείς δεν ζήτησε, και δεύτερο η Toyota πιθανώς δεν είχε κανένα κίνητρο να δημιουργήσει. Και όμως, έγινε.
Φυσικά τα αυτοκίνητα θα γίνουν πιο γρήγορα. Μην σκέφτεστε την τελική, αυτή θα είναι περιορισμένη για προφανείς λόγους. Δεν περιμένει κανείς να πηγαίνουμε με 400 χλμ./ώρα επειδή ξαφνικά τα αυτοκίνητα μπορούν. Δεν μπορούμε εμείς.
Σκεφτείτε την επιτάχυνση. Ήδη μοντέλα που δεν ανήκουν στην σούπερσπορ κατηγορία, και είναι ηλεκτρικά, έχουν 0-100 και ενδιάμεσες επιδόσεις που κάνουν μοντέλα της Ferrari και της MacLaren να δείχνουν αργά. 0-100 κάτω από 2 δευτερόλεπτα είναι πλέον κοινός τόπος για πολλά ηλεκτρικά.
Και η ερώτηση παραμένει. Όταν φτάσουμε και περάσουμε τα άλογα που χρειαζόμαστε ή θέλουμε, τι θα κάνουμε με τα υπόλοιπα; Πως θα είναι ένα οικογενειακό με 300+ άλογα; Με 0-100 δύο δευτερόλεπτα; Τι θα τα κάνουμε τόσα άλογα, τόση δύναμη;
Εγώ προσωπικά θέλω τα πολλά άλογα και ποτέ δεν θα έλεγα όχι, ακόμα και σε ένα αυτοκίνητο που θα είχε 1000 άλογα. Όμως το μεγάλο πρόβλημα, στα ηλεκτρικά, είναι η μείωση της τελικής ταχύτητας, σε αντίθεση με τα βενζινοκίνητα, που δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Η μείωση της τελικής κάνει όλα τα ηλεκτρικά να μοιάζουν με άρρωστα. Δεν θα ήθελα ένα αυτοκίνητο με 500 άλογα, που όμως δεν θα μπορούσε να έχει τελική τουλάχιστον 300 χμ/ώρα, όπως θα είχε ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο. Όχι διότι θα έτρεχα με αυτή την ταχύτητα, αλλά καθαρά για ψυχολογικούς λόγους. Σκεφθείτε να πάτε να αγοράσετε μια βενζινοκίνητη Ferrari και να σας πουν ξέρετε αυτή η Ferrari έχει 500 ίππους, αλλά δεν μπορεί να τρέξει πάνω από 150 χμ/ώρα. Ποιός θα την αγόραζε; Να την ξεπερνούν όλα τα αυτοκίνητα στην Εθνική; Θα γινόταν ρεζίλι των σκυλιών.
Τα άλογα είναι η μισή ιστορία. Η άλλη μισή είναι όλα εκείνα τα συστήματα που υποστηρίζουν τα άλογα: Ανάρτηση, φρένα, ακαμψία αμαξώματος, κλπ. Εξάλλου τα άλογα θέλουν και τάισμα, ακόμα και τα ηλεκτρικά. Και μπορεί ο ηλεκτρισμός να είναι πολύ φτηνότερος (προς το παρόν), αλλά και πάλι θα υπάρχει ψυχολογικός περιορισμός στην "κατάχρηση ισχύος" που θα προέρχεται όχι από το κόστος του καυσίμου, αλλά από τη μείωση της εμβέλειας. Και σωστά θα περιορίζεται η μέγιστη ταχύτητα (με τη χρήση GPS μπορεί ο περιορισμός να αλλάζει ανάλογα με την περιοχή), γιατί εύκολα τα πράγματα μπορούν να ξεφύγουν εκτός ελέγχου. Από την άλλη πλευρά, αυτό που βοηθάει την ασφάλεια και δίνει και μια "αίσθηση ισχύος" είναι μάλλον η επιτάχυνση παρά η ταχύτητα.
Εγώ προσωπικά θέλω τα πολλά άλογα και ποτέ δεν θα έλεγα όχι, ακόμα και σε ένα αυτοκίνητο που θα είχε 1000 άλογα. Όμως το μεγάλο πρόβλημα, στα ηλεκτρικά, είναι η μείωση της τελικής ταχύτητας, σε αντίθεση με τα βενζινοκίνητα, που δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα. Η μείωση της τελικής κάνει όλα τα ηλεκτρικά να μοιάζουν με άρρωστα. Δεν θα ήθελα ένα αυτοκίνητο με 500 άλογα, που όμως δεν θα μπορούσε να έχει τελική τουλάχιστον 300 χμ/ώρα, όπως θα είχε ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο. Όχι διότι θα έτρεχα με αυτή την ταχύτητα, αλλά καθαρά για ψυχολογικούς λόγους. Σκεφθείτε να πάτε να αγοράσετε μια βενζινοκίνητη Ferrari και να σας πουν ξέρετε αυτή η Ferrari έχει 500 ίππους, αλλά δεν μπορεί να τρέξει πάνω από 150 χμ/ώρα. Ποιός θα την αγόραζε; Να την ξεπερνούν όλα τα αυτοκίνητα στην Εθνική; Θα γινόταν ρεζίλι των σκυλιών.
Τα άλογα είναι η μισή ιστορία. Η άλλη μισή είναι όλα εκείνα τα συστήματα που υποστηρίζουν τα άλογα: Ανάρτηση, φρένα, ακαμψία αμαξώματος, κλπ. Εξάλλου τα άλογα θέλουν και τάισμα, ακόμα και τα ηλεκτρικά. Και μπορεί ο ηλεκτρισμός να είναι πολύ φτηνότερος (προς το παρόν), αλλά και πάλι θα υπάρχει ψυχολογικός περιορισμός στην "κατάχρηση ισχύος" που θα προέρχεται όχι από το κόστος του καυσίμου, αλλά από τη μείωση της εμβέλειας. Και σωστά θα περιορίζεται η μέγιστη ταχύτητα (με τη χρήση GPS μπορεί ο περιορισμός να αλλάζει ανάλογα με την περιοχή), γιατί εύκολα τα πράγματα μπορούν να ξεφύγουν εκτός ελέγχου. Από την άλλη πλευρά, αυτό που βοηθάει την ασφάλεια και δίνει και μια "αίσθηση ισχύος" είναι μάλλον η επιτάχυνση παρά η ταχύτητα.