Lancia: Η εμφάνιση το `60 & το «μακράς διάρκειας» τέλος
15.037 Επισκέψεις στο άρθρο (21/2/2024)
Η Lancia ξεκινά την εμπορική της πορεία εδώ στην Ελλάδα την δεκαετία του 1960 με την εταιρεία «ΔΑΜΑΡ ΑΕ» (με ιδρυτές τους Δαμάσκο και Μαραγκόπουλο) και η έδρα της ήταν στην Λ. Συγγρού 114. Το 1976 μετονομάζεται η εταιρεία σε «ΛΑΜΔΑ ΑΕ» (με μετόχους τους Δαμάσκο, Τζάκα, Λάσκαρη και Καμμένο) ενώ την ίδια χρονιά αναλαμβάνει την αντιπροσώπευση της Autobianchi. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 η διανομή των αυτοκινήτων της Lancia περνάει στην «FIAT AUTO HELLAS» που την κρατά έως το 2011. Στο διάστημα αυτό η «ΛΑΜΔΑ ΑΕ» λειτούργησε ως επίσημος dealer (αντιπρόσωπος) της μάρκας για τα βόρεια προάστια της Αττικής. Το 2011 η «FIAT AUTO HELLAS» (που είχε τότε ονομαστεί ως «FGA Greece») στα πλαίσια αναδιοργάνωσης του δικτύου, η μάρκα παραχωρείται στον Όμιλο Συγγελίδη.
Πωλήσεις της μάρκας Lancia στην ελληνική αγορά Οι πωλήσεις της Lancia ακολουθούν και αυτές το μοτίβο της Alfa Romeo στην ελληνική αγορά. Την δεκαετία 1990-99 πέτυχαν τις υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με τις υπόλοιπες 2 δεκαετίες. Η καλύτερη χρονιά της ήταν το 1995 (όταν ήταν ακόμα κάτω από την στέγη της «ΛΑΜΔΑ ΑΕ»), πετυχαίνοντας 4.006 ταξινομήσεις ενώ και το 1996 σημείωσε σχεδόν παρόμοιες ταξινομήσεις (πούλησε 3.818 αυτοκίνητα). Την συγκεκριμένη δεκαετία η μάρκα πραγματοποιεί σε σύνολο 25.570 ταξινομήσεις, με μέσο όρο πωλήσεων τις 2.557 μονάδες ανά χρονιά.
Η πτωτική πορεία στις πωλήσεις συνεχίστηκε και μέσα στην επόμενη δεκαετία 2000-09 με μόνο 2 αξιόλογες χρονιές το 2000 και το 2004 όπου και πραγματοποίησε τις καλύτερες πωλήσεις με 2.073 και 1.929 μονάδες αντίστοιχα. Το στενάχωρο είναι ότι για 2 χρονιές η μάρκα βίωσε τριψήφιες πωλήσεις, το 2002 και το 2003. Μια από τις ενέργειες που ακολούθησε η εταιρεία σε μια προσπάθεια αναστροφής αυτής της πτωτικής πορείας της μάρκας, ήταν η απόφαση της διοίκησης να δοθεί σχεδόν σε κάθε ανώτερο διευθυντικό στέλεχος και στους επιθεωρητές πωλήσεων ένα Lancia Lybra SW ως εταιρικό αυτοκίνητο (company car) να κυκλοφορούν έτσι ώστε να το βλέπει και το καταναλωτικό κοινό. ΠαρΆ όλες αυτές τις ενέργειες (προωθητικές, κα), η μάρκα έκλεισε την δεκαετία 2000-09 στις 13.178 πωλήσεις με μέσο όρο πωλήσεων τα 1.317 αυτοκίνητα το χρόνο.
Δυστυχώς, η έλευση της επόμενης δεκαετίας ήταν και η αρχή του τέλους της μάρκας στην ελληνική (αλλά και στην παγκόσμια) αγορά (ελέω στρατηγικών αποφάσεων της μητρικής εταιρείας στην Ιταλία). Το 2011 η μάρκα καταγράφει τις πρώτες χαμηλότερες πωλήσεις της μάρκας φτάνοντας τα 212 αυτοκίνητα. Το 2016 πήγε σε διψήφιες πωλήσεις (!) φτάνοντας τις 23 ταξινομήσεις, ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά έφτασε σε μονοψήφια νούμερα πωλήσεων, πουλώντας μόνο 8 αυτοκίνητα! Από το 2018 έως και το 2022 η μάρκα δεν πραγματοποίησε καμία πώληση (!) στην ελληνική αγορά μετά από πολύ-πολύ καιρό. Τέλος, βάση των στατιστικών στοιχείων της ΣΕΑΑ η μάρκα το 2023 ταξινόμησε 1 αυτοκίνητο.
Και στην περίπτωση της Lancia πιθανόν οι πωλήσεις της μάρκας να ήταν ακόμα καλύτερες την περίοδο 2000-09 μιας και για 3-4 χρόνια μέσα στην δεκαετία αυτή είχαν 5 μοντέλα προς διάθεση προς το αγοραστικό κοινό όπως το Υ, το Lybra, το Musa, το Thesis και το Phedra. Τέλος, ενδιαφέρον έχει το στοιχείο ότι στην αρχή της δεκαετίας του 1990 η μάρκα πρόσφερε στο καταναλωτικό κοινό 4 μοντέλα (Y10, Delta, Dedra, και Prisma), στις αρχές του 2000 (και κάτω από την ομπρέλα της «FIAT AUTO HELLAS»), προσέφερε 3 μοντέλα (Υ, Lybra και Kappa), ενώ τα τελευταία χρόνια η μάρκα πρόσφερε στο καταναλωτικό κοινό μόνο 1 μοντέλο (το Υ).