ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Τίτλοι τέλους….

Τίτλοι τέλους….

15.038 Επισκέψεις στο άρθρο (21/2/2024)

Με την εξαγορά της «FCA Greece» από τον «Όμιλο Βασιλάκη», ρίχνονται οι τίτλοι τέλους μιας εμβληματικής θυγατρικής εταιρείας στην Ελλάδα, που αποτέλεσε για την αγορά του αυτοκινήτου (αλλά και για τα στελέχη της) ένα από τα καλύτερα «σχολεία». Πράγματι, η «ΦΙΑΤ» αποτέλεσε πραγματικό «σχολείο» για πάρα πολλά στελέχη της αγοράς μιας και οι διαδικασίες, οι πολιτικές, οι δομές και η επικοινωνία σε τοπικό (δίκτυο αντιπροσώπων) και κεντρικό επίπεδο (με την Ιταλία), δημιούργησε επαγγελματίες με συγκριτικά πλεονεκτήματα. Πρακτικές και πολιτικές όπως οι παρουσιάσεις νέων μοντέλων στην αγορά & το δίκτυο, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα συστήματα bonus για το δίκτυο, την θέσπιση ποιοτικών-ποσοτικών κινήτρων του δικτύου, το πρόγραμμα CSI (Customer Satisfaction Index), το Mystery Shopping, το After Sales Service του δικτύου, τα Zero Chilometri (αυτοκίνητα με μηδέν χιλιόμετρα), τα εγγυημένα μεταχειρισμένα (AutoExpert), τα άτοκα προγράμματα χρηματοδότησης, τα stock cars (εκθεσιακά, καινούργια, μεταχειρισμένα) κα, αποτέλεσαν παραδείγματα προς μίμηση από σχεδόν όλες τις εταιρείες του κλάδου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τα στελέχη που έχουν θητεύσει στην «ΦΙΑΤ» να είναι περιζήτητα στην αγορά, εξού και το γεγονός ότι πολλές ελληνικές εισαγωγικές (και μη) εταιρείες του κλάδου, έχουν κάποιο/κάποια από τα διευθυντικά στελέχη τους, να έχουν θητεύσει για κάποιο χρονικό διάστημα στην «ΦΙΑΤ».

 
Επίσης αρκετοί expatriate managers (στελέχη που δούλευαν στον όμιλο Fiat στην Ιταλία ή σε κάποια άλλη χώρα) έβλεπαν με καλό μάτι την προσωρινή μετακίνηση τους στην Ελλάδα, αποσκοπώντας να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία και να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις και εμπειρία (και πιθανή εξέλιξη τους στο μέλλον μέσα στον όμιλο). Για αυτό εξάλλου είδαμε managers από την Ιταλία να αναλαμβάνουν τις τύχες της ελληνικής θυγατρικής εταιρείας όπως ο Giorio, ο Sinigalia, ο Smith (στην αρχή της λειτουργίας της) ή μετέπειτα ο Monce, ο Atanasio ή o Carelli (Paulo). Το ίδιο ακριβώς συνέβη και με την Fiat Credit Hellas όπου στελέχη της Fiat στην Ιταλία, ήρθαν και ανέλαβαν τις τύχες της εταιρείας, όπως o Di Maio, ο Addabbo και ο Von Guggenberg. Βέβαια υπήρχαν και αρκετά ελληνικά στελέχη (κυρίως το διάστημα 1998-2004) που εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία μετακίνησης που έδινε η Fiat και πραγματοποιούσαν relocation σε κάποιες θέσεις του εξωτερικού (κυρίως στην Ιταλία) αποκτώντας εμπειρία και γνώσεις (και προσδοκώντας και αυτοί μια καλύτερη θέση και αμοιβές στο μέλλον μέσα στο Gruppo σε Ελλάδα ή εξωτερικό).
 
Η καλύτερη περίοδος της εταιρείας ήταν όταν έφυγε από τα πρώτα γραφεία της, στην Λ. Συγγρού 167 και πήγε σε ένα μεγαλύτερο χώρο στην Αργυρούπολη, το 1999. Το κτήριο που στέγασε για περίπου 24 χρόνια την εταιρεία ανήκε στον Κοντέλλη και στο απόγειο της η ΦΙΑΤ αριθμούσε περισσότερα από 200 άτομα προσωπικό (συμπεριλαμβανόμενης και τις χρηματοδοτικής εταιρείας του ομίλου, την Fiat Credit Hellas, την τράπεζα του ομίλου Fiat Bank και κάποια στιγμή και την Iveco-IrisBus), έχοντας καταλάβει και τους 3 ορόφους του συγκροτήματος (ισόγειο, 1ος & 2ος όροφος) στην Λ. Βουλιαγμένης και τα 3 υπόγεια parking (-1 και -2 για τα εταιρικά αυτοκίνητα/company cars και το -3 για τα δημοσιογραφικά αυτοκίνητα της εταιρείας). Μάλιστα μέσα στις εγκαταστάσεις λειτουργούσε και εστιατόριο (σε συνεργασία με τον Επίκουρο) που μπορούσαν να γευματίσουν περισσότερα από 50-60 άτομα. Η θέα των γραφείων έβλεπε από την μια μεριά θάλασσα (την περιοχή Αλίμου), η δε άλλη πλευρά έβλεπε τις εγκαταστάσεις της Hertz (που μάλλον αποδείχτηκε προφητικό για το μέλλον).  Επίσης, τότε (αρχές της δεκαετίας 2000-09) η «FIAT AUTO HELLAS» έφτασε να έχει κοντά στους 44 επισήμους αντιπροσώπους (για τις μάρκες Fiat/Lancia/Alfa Romeo/Fiat Professional) και πάνω από 60 συνεργάτες (ως υπο-δίκτυο των επίσημων dealers) σε όλη την Ελλάδα.
 
Η χειρότερη περίοδος της εταιρείας ήταν τα χρόνια 2005-2008, όταν και οι πωλήσεις της εταιρείας (Fiat/Lancia/Alfa Romeo) είχαν πτωτική τάση. Τότε μάλιστα υπήρχαν και σημαντικές αποχωρήσεις υπαλλήλων & στελεχών (είτε μέσω απολύσεων ή οικιοθελών αποχωρήσεων). Βέβαια σημαντικό στοιχείο που πρέπει να αναφερθεί είναι ότι εκείνη την περίοδο οι επιδόσεις της μάρκας Fiat είχαν πτωτική πορεία σε ολόκληρη την Ευρώπη και ήταν φυσικό η μητρική εταιρεία να επιχειρήσει να μεταφέρει μέρος αυτών των προβλημάτων στις ανά τον κόσμο θυγατρικές εταιρείες της. Τότε ακούστηκαν και οι πρώτες φήμες στην ελληνική αγορά για το ενδιαφέρον εξαγοράς της εταιρείας (ή κάποιας μεμονωμένης μάρκας, όπως η Alfa Romeo) από ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους (πχ. Σφακιανάκη, Συγγελίδη, Σαρακάκη, κτλ). Επίσης, προβλήματα αντιμετώπιζε και το δίκτυο της εταιρείας στο οποίο είχαν συσσωρευτεί αρκετά ζητήματα προς επίλυση. Οι νέοι κανόνες εμπορίας αυτοκινήτων που θεσπίστηκαν πριν λίγα χρόνια τότε από την EE (block exemption), οι οποίοι εκτός των άλλων επέτρεπαν την ανάληψη αντιπροσωπείας πολλών μαρκών από τον ίδιο επιχειρηματία, είχε οδηγήσει κάποιους dealers της Fiat σε αδιέξοδο.
 
Σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, οι περισσότεροι dealers που είχαν εμπιστευτεί την ιταλική εταιρεία είχαν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στον εκσυγχρονισμό του δικτύου τους και των συνεργείων τους και με την τότε κακή πορεία των πωλήσεων των μάρκων του Gruppo δεν μπορούσαν να αποσβέσουν τα επενδυμένα κεφάλαια. Επίσης, είχαν εκφραστεί και παράπονα για τον τρόπο μετακύλησης και άλλων εξόδων (πχ. διαχείρισης) προς το δίκτυο. Σαν αποτέλεσμα της όλης κατάστασης, κάποιες αντιπροσωπείες δυστυχώς δεν μπόρεσαν να ανταπεξέλθουν στα καινούργια μάκρο-οικονομικά δεδομένα και σε συνδυασμό με τον δανεισμό τους και τις χαμηλές πωλήσεις που είχαν οι μάρκες του Gruppo, είτε έκλεισαν, είτε σταμάτησαν την συνεργασία τους με την «ΦΙΑΤ» (όπως ο Μοσχούς, ο Τόλιας, ο Παναγιωτίδης, ο Σαρακάκης,  ο Παζαρόπουλος, κα). 
 
Σε μια προσπάθεια αναστροφής του κλίματος και της πτωτικής πορείας, η μητρική εταιρεία αποφάσισε να ορίσει καινούργιο CEO τον Jerome Monce (2005-2009) ο οποίος είχε έντονη ειδίκευση στα οικονομικά θέματα. Τo 2009, τις τύχες της εταιρείας αναλαμβάνει ο Enrico Atanasio και κάθεται έως το 2011. Το 2011 ορίζεται πάλι καινούργιος CEO στην Ελλάδα με τον Paulo Carelli να κάθεται στην εταιρεία έως το 2017. Το 2017 η μητρική εταιρεία δίνει το χρίσμα (ξανά) σε έλληνα manager (μετά τον Γεράσιμο Δόριζα), στον Γιώργο Μπακόπουλο (ο οποίος κατείχε από το 2015 τη θέση του Διευθυντή Πωλήσεων των μαρκών Fiat, Alfa Romeo, Abarth & Fiat Professional).
 
Η εταιρεία την δεκαετία του 2010-19 είχε να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση, την συρρίκνωση της αγοράς, την μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών, ενώ δόθηκε ένα γερό πλήγμα στην καταναλωτική πίστη, επηρεάζοντας δραματικά τις λιανικές πωλήσεις. Σε αυτό το μάκρο-περιβάλλον η εταιρεία έκανε αναδιάρθρωση στο δίκτυο επίσημων αντιπροσώπων με συνεργασίες που κράτησαν (πχ. Velmar, Σφακιανάκης) ή συνεργασίες που λύθηκαν (πχ. Autoone, Σαρακάκης). Με αυτά τα καινούργια δεδομένα η μάρκα FIAT πραγματοποίησε 47.597 πωλήσεις και κατέκτησε την 5η θέση στις συνολικές πωλήσεις της δεκαετίας (έχοντας λάβει το 5,36% μερίδιο αγοράς). Οι πωλήσεις της μειωθήκαν κατά -20,68% (2019 vs 2010), ενώ οι θέσεις που κατέλαβε η εταιρεία ήταν μια 6η θέση το 2010, μια 5η θέση το 2011-2014, μια 8η (η χαμηλότερη μέσα στην δεκαετία) το 2015, μια 6η το 2016 και 2017, μια 5η το 2018 και μια 6η το 2019. Όσον αφορά τις μάρκες ALFA ROMEO και LANCIA, η πορεία τους μέσα στην δεκαετία μάλλον απογοητευτική μπορεί να θεωρηθεί.
 
Δυστυχώς, η καινούργια δεκαετία 2020-29 δεν ξεκίνησε με καλύτερους οιωνούς, μιας και είχαμε την παγκόσμια υγειονομική κρίση (covid-19) και μετά προστέθηκαν, η έλλειψη chips/microchips που παρατηρήθηκε το 2022-23 στην αγορά (και προκαλούσε μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων), ο πόλεμος που ξέσπασε στην Ουκρανία και οι εκρηκτικές αυξήσεις τιμών που πραγματοποιήθηκαν στα καύσιμα και το ρεύμα. Σε αυτό το περιβάλλον, η μάρκα Fiat κατέγραψε την χειρότερη χρονιά της σε θέματα πωλήσεων (το 2020) φτάνοντας τις 2.834 μονάδες (κάτι που την έφερε εκτός τοπ10 στις πωλήσεις). Το ίδιο συνέβη και το 2021 όπου κατέλαβε την 13η θέση στις πωλήσεις, ενώ το 2022 κατάφερε να ξαναμπεί στο τοπ10 των πωλήσεων, όπως και το 2023 (καταλαμβάνοντας την 10η θέση).
 
Έτσι λοιπόν έφτασε η στιγμή να πέσουν οι τίτλοι τέλους για μια εμβληματική εταιρεία του χώρου του αυτοκινήτου, ύστερα από 34 χρόνια (1989-2023), και η αντιπροσώπευση της μάρκας Fiat να περνά ξανά σε ελληνικά χέρια κάτω από ένα δυναμικό γκρουπ (Όμιλος Βασιλάκη). Μακάρι το νέο σχήμα που ανέλαβε την διαχείριση των μαρκών στην ελληνική αγορά, να φέρει ξανά την μάρκα Fiat (όπως και τις άλλες μάρκες) στην γη της επαγγελίας στην ελληνική αγορά του αυτοκινήτου και να συνεχιστεί η italianita (σ.σ.: ιταλική αυτοκινητική κουλτούρα) στο καταναλωτικό κοινό. Ελπίζουμε, το μέλλον της Fiat να είναι ακόμα καλύτερο και να βρεθεί ξανά στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων στην ελληνική αγορά, μιας και αδιαμφισβήτητα η Fiat ήταν/είναι μια παραδοσιακά αγαπημένη μάρκα των Ελλήνων, έχοντας βρεθεί στην κορυφή των πωλήσεων για 4 συνεχόμενες χρονιές, έχοντας αδιάλειπτη παρουσία στο τοπ10 των πωλήσεων για 29 χρόνια (!), ενώ παράλληλα ανάδειξε και αρκετά best-seller μοντέλα στη αγορά. Το μέλλον, θα δείξει…. τι μέλλει γενέσθαι.
 

Σελίδα 1Nέα εποχή για την Fiat στην Ελλάδα (μετά από πορεία 34 χρόνων)
Σελίδα 2FIAT: Η αρχή έγινε το 1912
Σελίδα 3Alfa Romeo: Στην Ελλάδα από τη δεκαετία του `50
Σελίδα 4Lancia: Η εμφάνιση το `60 & το «μακράς διάρκειας» τέλος
Σελίδα 5Jeep: To αμερικάνικο αίμα
Σελίδα 6Abarth
Σελίδα 7Τίτλοι τέλους….
Autotriti.gr
FALKEN VS CONTINENTAL