Πωλήσεις & μερίδια της Fiat στην Ελλάδα
FIAT: Η αρχή έγινε το 1912
Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή, η ιστορία της Fiat στην Ελλάδα ξεκινάει το 1912, από την «ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ & ΣΙΑ», με γραφείο στην οδό Ερμού 212, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1910 την αντιπροσωπεία αναλαμβάνει ο Ιούλιος Μασσόνι με έδρα στη Στοά Ορφανίδου 10 (και μετέπειτα στην οδό Πανεπιστημίου 55). Στα μέσα της δεκαετίας του 1920 και κατά τη δεκαετία του 1930, την εκπροσώπηση της εταιρίας είχε η «FIAT ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΕ». Μεταπολεμικά, από τα τέλη περίπου της δεκαετίας του 1940, τη γενική αντιπροσωπεία Fiat στην Ελλάδα είχε η «ΤΣΑΟΥΣΗΣ ΕΛΛΑΣ ΑΕ», έως την ίδρυση της «ΕΤΑΛΛΑΣ ΑΕ» το 1954. Η «ΕΤΑΛΛΑΣ AE» ιδρύθηκε το 1954 (με μετόχους τους Λάσκαρι και Λυκουρέζο), με έδρα την οδό Κανάρη 5 και αργότερα μετά εγκαταστάθηκε (1957) στη Λ. Συγγρού 73.
Στην δεκαετία του 1960, δημιουργήθηκε μια νέα εταιρεία με το όνομα «ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ ΑΕ» και μέσα στη δεκαετία του 1970, τα κεντρικά της Fiat στην Ιταλία θέλησαν να έχουν μια πιο έντονη παρουσία στην Ελλάδα (σε θέματα marketing, διαφήμισης, εμπορικής πολιτικής και ανάπτυξης δικτύου) και έτσι συνενώθηκε η «ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ AE» με την «ΝΟΡΘΕΛΛΑΣ AE» (που είχε την ευθύνη της Fiat για όλη τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θράκη) και μπήκε και η ίδια η Fiat Ιταλίας ως μέτοχος, με 15% της νέας εταιρείας «ΠΑΝΕΛΛΑΣ ΑΕ». Η «ΠΑΝΕΛΛΑΣ ΑE» κράτησε την αντιπροσωπεία της Fiat μέχρι το 1984. Από τα τέλη εκείνου του έτους, τα ηνία πήρε ο έμπορος «Ν.Γ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΕ», με έδρα στη Λ. Κηφισού 152.
Την άνοιξη του 1989, την αποκλειστική διάθεση των ιταλικών αυτοκινήτων ανέλαβε η «FIAT AUTO HELLAS», με έδρα στη Λ. Συγγρού 167 και σε αυτήν την εταιρεία συμμετείχε και η μητρική εταιρία. Από το 1996 ανέλαβε την διανομή των μοντέλων της Alfa Romeo και το 1999 ανέλαβε την διανομή των μοντέλων της Lancia. H αντιπροσώπευση της μάρκας Jeep στην Ελλάδα ήρθε το 2019 (παρόλο που είχε εξαγοραστεί από την FCA στις αρχές της δεκαετίας του 2010 από την μητρική εταιρεία Chrysler).
Πωλήσεις της μάρκας Fiat στην ελληνική αγορά
Η κορωνίδα της εταιρείας στην Ελλάδα ήταν το brand FIAT, όπου και ήταν η μάρκα που σημείωσε τις περισσότερες πωλήσεις από όλες τις υπόλοιπες μάρκες που αντιπροσώπευε στην Ελλάδα. Η δεκαετία 1990-99 ήταν και η καλύτερη δεκαετία της μάρκας στην Ελλάδα, σημειώνοντας 4 συνεχόμενες πρωτιές (1994,95,96,97) στην ελληνική αγορά του αυτοκινήτου. Μάλιστα στην συγκεκριμένη δεκαετία ήταν και η πρωταθλήτρια πωλήσεων (σε σύνολο) με 156.399 ταξινομηθέντα αυτοκίνητα και με μέσο όρο πωλήσεων τις 15.639 μονάδες ανά χρονιά. Φυσικά το Fiat Punto πρώτης γενιάς ήταν το κορυφαίο μοντέλο της μάρκας εκείνη την δεκαετία και ο κυριότερος λόγος (μαζί με τα Fiat Cinquecento και Seicento) αυτής της επιτυχημένης πορείας.
Στην αρχή της επόμενης δεκαετίας (2000), η μάρκα κατέγραφε τις υψηλότερες πωλήσεις στην ελληνική αγορά με 25.447 ταξινομήσεις. Ακολούθησαν 4 πτωτικές χρονιές για την μάρκα με μια μικρή ανάκαμψη ανάμεσα τους (το 2004 κυρίως λόγω του λανσαρίσματος του Fiat Panda 2ης γενιάς), πριν ξανά ξεκινήσει η μάρκα την ανοδική της πορεία. Το 2005 και 2006 η εταιρεία βρίσκεται για πρώτη φορά εκτός τοπ10 των πωλήσεων, καταλαμβάνοντας την 12η και 11η θέση αντίστοιχα. Το 2006, 2007 και 2008 η μάρκα καταγράφει θετική πορεία (συνέπεσε και με το λανσάρισμα του καινούργιου μοντέλου Fiat 500 στις αγορές το 2007-08) πριν αρχίσει η κατρακύλα στον κλάδο του αυτοκινήτου ελέω της οικονομικής κρίσης που θα εμφανιστεί την επόμενη δεκαετία (2010-19). Μάλιστα, το 2012 η μάρκα σημειώνει τις χαμηλότερες πωλήσεις σε αυτή την δεκαετία φτάνοντας τις 3.311 ταξινομήσεις, όπως επίσης και ολόκληρος ο κλάδος του αυτοκινήτου σημειώνει τις χαμηλότερες πωλήσεις της, με 58.900 μονάδες. Δυστυχώς, η έλευση της καινούργιας δεκαετίας (2020) δεν ήταν και η καλύτερη δυνατή για την μάρκα, μιας και το 2020 η μάρκα σημείωσε την χειρότερη επίδοση της στην ελληνική αγορά (ελέω της υγειονομικής πανδημίας Covid-19 που εμφανίστηκε και επηρέασε δραματικά όλη την αγορά αυτοκινήτου) την τελευταία 34ετία, με 2.834 ταξινομήσεις, κάτι το οποίο την έφερε εκτός δεκάδας (τοπ 10) και την κατάταξε στην 13η θέση στην ελληνική αγορά (την ίδια κατάταξη είχε και το 2021).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το 1990 η μάρκα πρόσφερε στο καταναλωτικό κοινό 6 μοντέλα (126, Uno, Tipo, Tempra, Croma) και στο τέλος του 2023 τα μοντέλα που προσφέρει είναι πλέον 4 (500, Panda, Tipo, 500X).
ΕΤΟΣ | ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ | ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ | ΘΕΣΗ |
---|---|---|---|
1990 | 9.612 | 8,30% | 3 |
1991 | 15.311 | 9,10% | 2 |
1992 | 16.979 | 8,50% | 2 |
1993 | 14.867 | 10,10% | 2 |
1994 | 15.748 | 14,00% | 1 |
1995 | 16.573 | 12,90% | 1 |
1996 | 16.641 | 12,20% | 1 |
1997 | 15.003 | 9,30% | 1 |
1998 | 16.035 | 8,91% | 3 |
1999 | 19.630 | 7,50% | 4 |
2000 | 25.447 | 8,80% | 3 |
2001 | 23.063 | 8,20% | 3 |
2002 | 20.089 | 7,50% | 5 |
2003 | 14.658 | 5,70% | 8 |
2004 | 17.330 | 6,00% | 6 |
2005 | 9.339 | 3,50% | 12 |
2006 | 10.303 | 3.80% | 11 |
2007 | 11.770 | 4,20% | 9 |
2008 | 14.012 | 5,20% | 6 |
2009 | 11.106 | 5,00% | 8 |
2010 | 9.135 | 6,50% | 6 |
2011 | 5.816 | 6,00% | 5 |
2012 | 3.311 | 5,70% | 5 |
2013 | 3.596 | 6,10% | 5 |
2014 | 4.005 | 5,60% | 5 |
2015 | 3.654 | 4,80% | 8 |
2016 | 4.886 | 6,20% | 6 |
2017 | 6.366 | 7,20% | 6 |
2018 | 7.092 | 6,90% | 5 |
2019 | 7.319 | 6,40% | 6 |
2020 | 2.834 | 3,50% | 13 |
2021 | 3.453 | 3,40% | 13 |
2022 | 4.737 | 4,50% | 8 |
2023 | 5.840 | 4,30% | 10 |
Πωλήσεις της μάρκας Fiat Professional (LCV) στην ελληνική αγορά
Η πορεία των επαγγελματικών οχημάτων της Fiat στην ελληνική αγορά των LCV ήταν πάντοτε αξιόλογη & αξιοπρόσεκτη μιας και μερικά μοντέλα της Fiat ήταν best seller στην αγορά καλύπτοντας άριστα τις ανάγκες ενός επαγγελματία, όπως το Fiat Doblo, το Fiat Ducato, το Fiat Fiorino, το Scudo, κτλ. Όλα αυτά τα χρόνια ήταν πάντοτε μέσα στο τοπ 10 των πωλήσεων στην αγορά και μάλιστα για 30 χρόνια ήταν μέσα στο τοπ 5(!) των πωλήσεων.
Η καλύτερη επίδοση της σε όγκο πωλήσεων ήταν μέσα στην δεκαετία του 1990-99 όταν το 1992 ταξινομήθηκαν 3.080 επαγγελματικά αυτοκίνητα Fiat ενώ 2 χρονιές κατέλαβε την 1η θέση στις ταξινομήσεις (το 2019 και το 2022). Η πορεία της την δεκαετία του 1990-99 έχει πτωτική τάση μιας και από τις 3.080 μονάδες του 1992, το 1998 έφτασε σε τριψήφιο νούμερο, στις 622 μονάδες (η χειρότερη χρονιά αυτής της δεκαετίας). Η επόμενη δεκαετία (2000-09) ξεκίνησε στις 1.184 μονάδες έχοντας μια θετική τάση αύξησης των πωλήσεων χρόνο με το χρόνο (έως και το 2008). Από το 2009 έως και σήμερα η πορεία της μάρκας ήταν μάλλον πτωτική (ελέω της οικονομικής κρίσης) με θετικές χρονιές το 2019 και το 2021 όπου (όπως προαναφέραμε) κατέλαβε την 1η θέση στις πωλήσεις στην ελληνική αγορά.
ΕΤΟΣ | ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ | ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ | ΘΕΣΗ |
---|---|---|---|
1990 | 2.986 | 10,86% | 3 |
1991 | 2.674 | 10,00% | 4 |
1992 | 3.080 | 11,10% | 3 |
1993 | 1.402 | 8,70% | 3 |
1994 | 914 | 7,20% | 5 |
1995 | 1.164 | 11,00% | 4 |
1996 | 1.172 | 12,00% | 2 |
1997 | 860 | 5,60% | 6 |
1998 | 622 | 3,80% | 7 |
1999 | 854 | 4,00% | 7 |
2000 | 1.184 | 5,30% | 7 |
2001 | 1.822 | 9,20% | 4 |
2002 | 1.945 | 10,70% | 3 |
2003 | 1.833 | 10.40% | 3 |
2004 | 1.974 | 8,80% | 4 |
2005 | 2.059 | 8,90% | 4 |
2006 | 1.723 | 7,30% | 5 |
2007 | 2.101 | 8,80% | 4 |
2008 | 2.471 | 11,10% | 4 |
2009 | 1.446 | 9,90% | 4 |
2010 | 1.074 | 10,10% | 3 |
2011 | 641 | 9,50% | 4 |
2012 | 439 | 11,80% | 3 |
2013 | 579 | 16,90% | 2 |
2014 | 587 | 12,00% | 3 |
2015 | 585 | 10,40% | 4 |
2016 | 749 | 13,30% | 3 |
2017 | 756 | 11,40% | 4 |
2018 | 1.009 | 14,60% | 3 |
2019 | 1.403 | 17,60% | 1 |
2020 | 1.082 | 15,80% | 2 |
2021 | 1.323 | 12,70% | 3 |
2022 | 2.342 | 24,20% | 1 |
2023 | 1.079 | 10,60% | 4 |
Σελίδα 1 | Nέα εποχή για την Fiat στην Ελλάδα (μετά από πορεία 34 χρόνων) |
Σελίδα 2 | FIAT: Η αρχή έγινε το 1912 |
Σελίδα 3 | Alfa Romeo: Στην Ελλάδα από τη δεκαετία του `50 |
Σελίδα 4 | Lancia: Η εμφάνιση το `60 & το «μακράς διάρκειας» τέλος |
Σελίδα 5 | Jeep: To αμερικάνικο αίμα |
Σελίδα 6 | Abarth |
Σελίδα 7 | Τίτλοι τέλους…. |