Με το υδραυλικό σύστημα το τιμόνι «ελάφρυνε», με την ηλεκτρική διεύθυνση οι μανούβρες έγιναν πιο εύκολες, με το steer-by-wire θα ξεχάσουμε την μηχανική σύνδεση και την κολόνα. Ξέρεις πώς λειτουργεί το κάθε είδος τιμονιού;
Από το υδραυλικό τιμόνι του 19ου αιώνα, στο yoke των Toyota & Lexus του σήμερα
Θυμάσαι πόσο χρόνο ήθελες για να ολοκληρώσεις μία στροφή με μηχανικό τιμόνι; Εε, με την εμφάνιση υδραυλικής και ηλεκτρικής υποβοήθησης οι μανούβρες έγιναν «παιχνιδάκι» για τον οδηγό. Στην πιο σύγχρονη version του τιμονιού, δε, θα δούμε πώς δουλεύει το yoke τιμόνι χωρίς κολόνα, το οποίο λανσάρουν οι Toyota & Lexus.
Καλύτερη οδηγική αίσθηση και πιο γνήσιο fun to drive κερδίζεις οδηγώντας με υδραυλικό τιμόνι.
Υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης: Το... υγρό που κάνει τη διαφορά
Το υδραυλικό τιμόνι αποτελεί μία από τις πρώτες μορφές «διεύθυνσης» του οχήματος, κάνοντας την εμφάνισή του στα μέσα του 19ου αιώνα. Αποτελείται από συγκεκριμένα εξαρτήματα, η συνεργασία των οποίων δημιουργεί την υδραυλική ισχύ που απαιτείται για να γυρίσει εύκολα το τιμόνι. Αναλυτικά τα εξαρτήματα:
την αντλία παροχής υδραυλικών υγρών στο κύκλωμα
το δοχείο αποθήκευσης του υγρού
έναν υδραυλικό κύλινδρο
την περιστροφική βαλβίδα ελέγχου
το υγρό του υδραυλικού τιμονιού
Πώς λειτουργούν; Ανάλογα με τη φορά περιστροφής του τιμονιού, ανοίγουν δίοδοι εισόδου του συμπιεσμένου υγρού στον αντίστοιχο χώρο του κυλίνδρου. Η περιστροφική αντλία πτερυγίων παίρνει κίνηση από τον μοτέρ του αυτοκινήτου μέσω ιμάντα και φροντίζει να στέλνει υγρό στο κύκλωμα. Την ίδια στιγμή, η περιστροφική βαλβίδα ελέγχου καθορίζει την ποσότητα του υγρού που θα περάσει στην κρεμαγιέρα (τον άξονα της κολόνας διεύθυνσης ο οποίος καταλήγει σε έναν οδοντωτό τροχό). Στην πράξη, από την πίεση του πρόσθετου υδραυλικού υγρού αυξάνεται η ισχύς της δύναμης και περιστρέφεται ο τροχός, μειώνοντας τη δύναμη που χρειάζεται να ασκηθεί για την περιστροφή του.
Όταν το τιμόνι βρίσκεται σε ευθεία, η βαλβίδα ελέγχου διασφαλίζει να είναι κλειστές οι δίοδοι προς τον κύλινδρο και τα υγρά να επιστρέφουν στο δοχείο αποθήκευσής τους. Μετεξέλιξη του συστήματος υδραυλικής υποβοήθησης είναι η ηλεκτροϋδραυλική. Σε αυτή την περίπτωση, αντί για κινητική ενέργεια από τον ιμάντα, η αντλία παροχής νερού τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια από ένα μοτεράκι.