Βάλαμε στο χέρι τα best seller μικρά της ελληνικής αγοράς για να διαπιστώσουμε πόσο καλά φέγγουν τα φώτα τους της νύχτα.
Το AutoΤρίτη «ρίχνει» τα φώτα του, αυτή τη φορά στην μικρή κατηγορία, σε ένα τεστ που δεν θα βρείτε αλλού. Ποια είναι τα μικρά μοντέλα που ξεχωρίζουν σε απόδοση και ποιότητα φωτισμού και γιατί;
Μετά τα μικρομεσαία και μικρά SUV/crossover, σειρά παίρνουν στο σκοτεινό πεδίο δοκιμών μας, 9 μοντέλα της μικρής κατηγορίας. Πρόκειται για τα δημοφιλή μικρά (Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Citroen C3, Hyundai i20 , Nissan Micra και Ford Fiesta) αλλά και τα 3 νεότερα μοντέλα -και επίσης δημοφιλή- της κατηγορίας (Opel Corsa, Peugeot 208 και Renault Clio).
Με το φωτόμετρο μετρήσαμε την ποσότητα του φωτός σε κάθε εμπόδιο στα 70 εκατοστά ύψος.
Στο τεστ φώτων τα συμπεράσματα για άλλη μια φορά είναι εντυπωσιακά και οφείλουμε να ομολογήσουμε εξ αρχής πως τα μικρά αυτοκίνητα, ξεπέρασαν στο σύνολό τους τις προσδοκίες μας. Αξιολογήσαμε για άλλη μια φορά την «εικόνα» του καθενός όσον αφορά στο πόσο μακριά φωτίζουν, την ένταση και την κατεύθυνση της δέσμης φωτός τους, το εύρος διάχυσής. Η αξιολόγησή μας συμπληρώνεται από την γενική εικόνα που πήραμε από κάθε μοντέλο αναλύοντας δεδομένα όπως την ποιότητα του φωτός που παράγει, την ευκολία να διακρίνει ο οδηγός τα εμπόδια που είχαμε τοποθετήσει σε συγκεκριμένα σημεία και το «φωτιστικό» του αποτύπωμα αφού δεν αρκεί μόνο να βλέπεις ως χρήστης του αυτοκινήτου, αλλά πρέπει και να σε βλέπουν οι υπόλοιποι οδηγοί.
Πώς έγινε η δοκιμή;
Για τη δοκιμή επιλέξαμε ένα μέρος χωρίς φωτορύπανση, δηλαδή όπου δεν υπήρχαν φώτα, ώστε να υπάρχει σκοτάδι και όλα τα μοντέλα μας τοποθετήθηκαν στο ίδιο ακριβώς σημείο που είχαμε οριοθετήσει. Εκεί καθαρίσαμε καλά τα φωτιστικά σώματα ώστε να μην εμποδίζεται από τίποτα η διάχυση του φωτός και ρυθμίσαμε τη σκάλα των προβολέων στο σημείο «0», δηλαδή στη θέση που χρησιμοποιούμε όταν το αυτοκίνητο, δεν μεταφέρει βάρος.
Για να αξιολογήσουμε την ορατότητα μπροστά τοποθετήσαμε μέσα στη λωρίδα κυκλοφορίας από τα 15 έως τα 30 μέτρα διαγωνίως 6 κορίνες σε απόσταση μεταξύ τους τριών μέτρων (15, 18, 21, 24, 27 και 30 μέτρα). Για την αξιολόγηση χρησιμοποιήσαμε το φωτόμετρο, το οποίο τοποθετήσαμε σε ύψος 70 εκ. από το έδαφος και μετρήσαμε πόσα lumen ήταν η ένταση σε κάθε σημείο (κορίνα).
Για να αξιολογήσουμε την ορατότητα στα δεξιά, τοποθετήσαμε μια πινακίδα «STOP» στα 35 μέτρα από το αυτοκίνητο, σε ύψος 2,20 μέτρα, όσο δηλαδή είναι και σε δρόμο εντός πόλης. Στα 55 μέτρα τοποθετήσαμε ένα προειδοποιητικό τρίγωνο με ανακλαστήρες, ενώ η μέτρησή μας έφτανε μέχρι και τα 70 μ. όπου τοποθετήσαμε μια τελευταία κορίνα.
Αντίστοιχα στην αριστερή πλευρά τοποθετήσαμε ένα παιδικό καρότσι στα 30 μέτρα και μια παλέτα χωρίς ανακλαστικά μέρη στα 60 μέτρα.
Δύο συντάκτες στις εμπρός δύο θέσεις, αλλά και εξωτερικοί παρατηρητές κατέγραφαν πόσο καλά βλέπουν τα εμπόδια, καθώς και τις λοιπές πληροφορίες σχετικά με τη δέσμη και τη φωτεινότητα του παραγόμενου φωτός.
Ο ρόλος των φωτιστικών σωμάτων
Οι προβολείς της μεσαίας σκάλας σε όλα τα αυτοκίνητα φωτίζουν ασυμμετρικά. Το αριστερό φανάρι (σ.σ. στα αριστεροτίμονα αυτοκίνητα) προσφέρει μεγαλύτερη ένταση φωτός μπροστά από το αυτοκίνητο, ενώ το δεξί διαχέει το φως σε μεγαλύτερη απόσταση. Η έντονη φωτεινότητα μπροστά εξυπηρετεί ώστε στα αστικά περιβάλλοντα να μην επηρεάζεται η φωτεινότητά του από τα φώτα γύρω-γύρω (φωτεινές επιγραφές, φωτισμός δρόμου, φώτα άλλων αυτοκινήτων κ.ο.κ.) ή τις αντανακλάσεις αυτών, ενώ αντίστοιχα στον ανοιχτό δρόμο δεν τυφλώνονται οι αντίθετα διερχόμενοι οδηγοί. Από την άλλη, το μεγαλύτερο εύρος του δεξιού προβολέα δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να αντιληφθεί πιο νωρίς κάποιον κίνδυνο που «έρχεται» από την αντίθετη από αυτόν πλευρά σε όλες τις συνθήκες.
Τι κάνει το φωτόμετρο
Το φωτόμετρο είναι η συσκευή μέτρησης της έντασης του φωτός που δέχεται μια κάθετη στη δέσμη επιφάνεια. Η μονάδα μέτρησης είναι το lumen, το οποίο συμβολίζεται με lm. Με αυτό είχαμε την μέτρηση από σημείο σε σημείο, όμως όπως είπαμε το αποτέλεσμα αξιολογήθηκε και από τον ανθρώπινο παράγοντα σε κάθε σημείο και αυτοκίνητο.