Πίνακας οργάνων στο κέντρο της κονσόλας: ποιος και γιατί τον θέλει άραγε εκεί;
17.109 Επισκέψεις στο άρθρο (5/3/2009)
Η θέση του πίνακα οργάνων είναι πίσω από το τιμόνι. Τουλάχιστον έτσι λένε οι πιο παραδοσιακοί ή όσοι απαιτούν το αυτοκίνητο να είναι «συμβατικό». Όργανα όμως στο κέντρο του ταμπλό, στο άνω άκρο της κεντρικής κονσόλας κοσμούν αρκετά αυτοκίνητα. Ποιος τα θέλει εκεί, και ποιος «στη θέση τους»;
Αν και υπήρχαν και άλλα, το κλασικότερο αυτοκίνητο με τα όργανα στη μέση ήταν το πρώτο Μini. H ΒΜW στην αναβίωση του μοντέλου ακολούθησε μεν την ίδια λογική, όμως πίσω από το τιμόνι πρόσθεσε το στροφόμετρο, μετριάζοντας το πάθος των πιο «σπορ» οδηγών για πληροφόρηση μπροστά στα μάτια τους. Θα έλεγε κανείς πως αυτό το «μπροστά στα μάτια» είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι πίνακες οργάνων βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, ώστε να μην αποσπούν τον οδηγό και να τον αναγκάζουν να αλλάζει γωνία στο βλέμμα του. Θα συνέχιζε επίσης πως ο μόνος λόγος να μπουν τα όργανα στη μέση είναι το κόστος. Και πιθανώς, εν μέρει, να είχε δίκιο. Για το Mini της δεκαετίας του Ά50 τα όργανα στο κέντρο ήταν ανάγκη μείωσης του κόστους εφόσον ήθελε να πωλείται τόσο στη δεξιοτίμονη Μ. Βρετανία, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Με ένα ταμπλό το μόνο που θα άλλαζε από αγορά σε αγορά θα ήταν η θέση της κολώνας του τιμονιού. Όμως το κόστος πλέον δεν είναι τόσο σημαντικό. Τι λόγο έχει για παράδειγμα η Lancia που τα βάζει τα όργανα στη μέση τη στιγμή που δεν εξάγεται σε καμία απολύτως χώρα με οδήγηση αριστερά; Θα μπορούσε να το ισχυριστεί κανείς για το Toyota Yaris, ή κάποια Nissan που έχουν και την Ιαπωνική αγορά υπόψη τους, όμως τελικά είναι εμφανές πως η επιλογή της κορυφής της κονσόλας για την τοποθέτηση των οργάνων έχει να κάνει με την αισθητική και το προφίλ του αυτοκινήτου. Πιθανώς και λίγο με τη χρηστικότητα. Αλήθεια είναι πως ο χώρος που απελευθερώνεται μπροστά από τον οδηγό δίνει ανάσα στο βόλεμα των πραγμάτων του. Επίσης απελευθερώνει και ένα καλό ποσοστό του οπτικού του πεδίου. Την ίδια στιγμή το να γυρίζει το βλέμμα του να δει τα όργανα δεν είναι και τόσο σπουδαίο. Το ίδιο κάνει εξάλλου και για τον καθρέφτη οπισθοπορείας. Σε ότι αφορά στην πρακτικότητα, σε ένα αυτοκίνητο με περισσότερο οικογενειακό προφίλ τα όργανα στη μέση επιτρέπουν σε όλους να συμμετέχουν στην πληροφόρησή τους για το ταξίδι. Τα όργανα στο κέντρο δίνουν επίσης ένα πιο φουτουριστικό προφίλ. Συνήθως είναι ψηφιακά και ευανάγνωστα, αφού είπαμε πως προορίζονται και για τις πίσω θέσεις. Δεν είναι λίγα τα αυτοκίνητα που πλέον μοιράζουν τα όργανά τους και στις δύο θέσεις, πίσω από το τιμόνι και στο κέντρο, για λόγους καθαρά αισθητικής αφού από πλευράς εργονομίας ή πρακτικότητας δεν κερδίζουν τίποτα. Το ίδιο συμβαίνει με τις οθόνες του συστήματος πλοήγησης, που ουσιαστικά μοιράζουν τα σημεία πληροφόρησης του αυτοκινήτου. Είναι εμφανώς θέμα γούστου, όμως σε εσάς αρέσει; Σας εντυπωσιάζει ένα αυτοκίνητο με τα όργανα στη μέση ή προτιμάτε το πιο προφανές, πίσω από το τιμόνι; Το συνδυάζεται έτσι με «σπορ» χαρακτήρα και ο πίνακας στη μέση του ταμπλό δημιουργεί αναφορές σε πολυμορφικά, ή αντίθετα κάνει το αυτοκίνητο πιο φουτουριστικό και σας αρέσει;
Όπως προείπε και ο αναγνώστης xaral... (6/3/2009, 14:34) συμφωνώ ότι τα όργανα στην μέση είναι πραγματικά πολύ πιο λειτουργικά και πραγματικά απολαυστικά (ιδαίτερα όταν είναι και πολύ καλοσχεδιασμένα). Η θέση πίσω από το τιμόνι δείχνει πλέον παλαιομοδίτικη σύμφωνα με τις τελευταίες τάσεις περί εργονομίας αφού ακόμα και στο καλύτερα σχεδιασμένο ταμπλό το τιμόνι πάντα κάτι κρύβει κάνοντάς τα όσο όμορφα και να είναι να χάνουν μέρος τις αίγλης τους. Οι αναγνώστες που θέλουν αποκλειστική πληροφόρηση είναι προφανώς επειδή το τσιμπάνε λίγο παραπάνω και δεν θέλουν να μεταδίδουν το άγχος που προκαλεί η υψηλή ταχύτητα στους συνεπιβάτες ή πολύ απλά δεν θέλουν να δέχονται κριτική και υποδείξεις. Οπότε σε αυτήν την περίπτωση η πιο σπορ προτάσεις της αγοράς καλό και σωστό είναι που τα όργανα είναι πίσω από το τιμόνι.
Πίσω από το τιμόνι, χωρίς δεύτερη συζήτηση. Στην ευθεία, με το δρόμο, εντός του οτικού πεδίου του οδηγού, χωρίς να πρέπει να γυρίσει ούτε την άκρη του ματιού του.
Τα υπόλοιπα είναι απλά σχεδιαστικά τερτίπια, καλό για ωραίες φωτογραφίες στα περιοδικά αυτοκινήτου, άχρηστο για τον οδηγό.
Ο καθένας βγάζει ετυμηγορίες και κάνει υποθέσεις για κάτι που προφανώς δεν έχει δοκιμάσει. Μια χαρά είναι τα όργανα ΚΑΙ στη μέση και ίσως περισσότερο εργονομικά γιατί είναι στο ύψος του ματιού ΑΚΡΙΒΩΣ. Δεν τα κρύβει τίποτα (ακτίνες τιμονιού πχ) και τα βλέπεις πολύ εύκολα. Είναι απλά θέμα γούστου και μόνο. Εκτός αν νομίζετε ότι οι εταιρείες απαρτίζονται από χαζούς που δεν μπορούν να σκεφτούν αυτά που λέτε!! Ξεκολλήστε, μη γυρνάμε στο μεσαίωνα! Τουλάχιστον, όχι χωρίς λόγο!!
Μήπως θα ήταν καλύτερα σιγά-σιγά να καταργηθούν τα όργανα από το ταμπλό του αυτοκινήτου, που αποσπούν την προσοχή του οδηγού από το δρόμο και να μεταφερθούν στο βάθος του ορίζοντα, μέσω ενός συστήματος προβολής των ενδείξεών τους στο παρμπρίζ; (το γνωστό head up display) που χρησιμοποιείται στα μαχητικά αεροσκάφη. Δεν νομίζω να είναι ακριβό αν τυποποιηθεί και παραχθεί μαζικά. Σκεφθείτε πόσο επικίνδυνη είναι η κάθε απόσπαση της προσοχής του οδηγού από το δρόμο, που προκαλείται, εκτός των άλλων και από την ανάγνωση των οργάνων. Ας πάρουμε το ταχύμετρο που είναι υποχρεωμένος να παρακολουθεί πολύ συχνά ο οδηγός, για να μην ξεπεράσει τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας. Μήπως στην προσπάθειά του για την παρακολούθηση του ταχύμετρου αρκετά συχνά, μην τυχόν και ξεπεράσει το όριο ταχύτητας, κινδυνεύει πολύ περισσότερο από όσο αν το ξεπερνούσε κατά 10 ή 20 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά είχε τεταμένη την προσοχή του στο δρόμο; Μήπως η υπέρμετρη εμμονή της τροχαίας να γράφει τους οδηγούς για μικρές υπερβάσεις των ορίων ταχύτητας, οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα, που προκαλούνται από τη μείωση της προσοχής στο δρόμο; Μήπως τα υπερβολικά σήματα στους δρόμους αποσπούν την προσοχή των οδηγών, από την παρακολούθηση των οδικών συνθηκών; Οι κάθε είδους διαφημίσεις έχουν απαγορευτεί για αυτόν ακριβώς το λόγο, να μην αποσπούν την προσοχή των οδηγών και μετά έρχεται η οδική σήμανση και κάνει το ίδιο ακριβώς.
Απλά θέτω ερωτήματα. Από ότι έχω διαβάσει σε κάποια χώρα, που δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή, αφαίρεσαν όλα τα σήματα από τους δρόμους και παρατηρήθηκε μείωση των ατυχημάτων.
Πίσω από το τιμόνι χωρίς δεύτερη σκέψη. Και όχι λόγω συνήθειας...
Ποια η πρακτικότητα με τα όργανα στη μέση? Για να τα βλέπουν οι συνεπιβάτες? Οι συνεπιβάτες οδηγούν ή ο οδηγός? Για να τοποθετεί ο οδηγός πράγματα πίσω από το τιμόνι? Και πώς θα τα πιάσει όταν είναι εν κινήσει αν δεν είναι ο τιραμόλα? Ας σοβαρευτούμε...
Προσωπικά το θεωρούσα πολύ κακό μέχρι που απέκτησα το twingo που είχε την οθόνη στη μέση. Μπορώ να πω ότι το συνήθισα πολύ γρήγορα και ίσως αν το βρήκα και πιο βολικό γιατί το μάτι χρειάζεται μικρότερη διαδρομή για να το δει από ότι αν είναι πίσω από το τιμόνι. Οπότε θα έλεγα ότι είναι ζήτημα μάλλον συνήθειας.
Το μείον είναι βέβαια ότι με αυτόν τον τρόπο πληροφορούνται και οι άλλοι επιβάτες για πράγματα που δεν τους αφορούν.
Ειδικά τώρα με τις συσκευές πολλαπλής χρήσης -multimedia- τα συστήματα πλοήγησης κλπ, η κεντρική κονσόλα με τις οθόνες 2din "επιβαρύνεται" αρκετά και ήδη σαν μια πρώτη λογική κίνηση αντιμετώπισης της πιθανής "απροσεξίας " του οδηγού ήταν τα πολλά χειριστήρια - και ευτυχώς- στο τιμόνι...
Ήδη οι συνεπιβάτες έχουν στη διάθεσή τους πολλές συσκευές ψυχαγωγίας από tv, dvd, οθόνες πίσω καθισμάτων κοκ και δεν είναι λοιπόν αντιληπτό, γιατί πρέπει να βλέπουν και το στροφόμετρο ή τον υπολογιστη ταξιδιού ή τα λάδια...
Φαντασθείτε λοιπόν τι έχει να γίνει στην πράξη όταν η ήδη επιβαρυμένη κονσόλα δεχθεί και όλα τα όργανα , μάλλον πιλοτήριο "boing" θα θυμίζει, εκτός κι να αποφασίσουμε ότι (και) ο συνοδηγός θα οδηγεί και οι πίσω επιβάτες θα πατάνε και φρένο...
Η οδήγηση απαιτεί σύνεση και αντανακλαστικά 100% ακόμη και μια πιθανότηα απροσεξίας από "στρααβοματιά" στην κονσόλα 0,0001% μπορεί να αποβεί καταστροφική...
Πλέον δε του κατά "συρροήν εγκλήματος" χρήσης του κινητού και της οδήγησης με το ένα χέρι και χωρίς να βλέπουν ή να ακούνε... για όσα αυτοκίνητα, δυστυχώς, δεν έχουν σύστημα ανοιχτής τηλεφωνικής ακρόασης...
Η λογική φορά των πραγμάτων δείχνει αφ΄ εαυτής, ότι η "νορμάλ θέση" των οργάνων είναι πίσω από το τιμόνι !!!
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΩΤΣΗΣ . ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΡΙΨΩ ΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΓΙΑ ΑΓΟΡΑ .ΘΕΩΡΩ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΚΟΓΟΥΣΤΗ ,ΑΝΤΙΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ,ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟΣΠΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ,ΚΑΙ ΕΝ ΤΕΛΕΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΩΡΑΙΟ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙ Ο ΟΔΗΓΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥ ΜΟΝΙΜΑ ΕΝΑ ΑΔΕΙΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΤΑΜΠΛΩ. ΚΑΠΟΙΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΗΓΟΡΗΣΕΙ ΠΟΛΛΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΓΙΑ ΑΤΟΠΗΜΑΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ .ΕΑΝ ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΤΟΠΗΜΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑΣ,ΠΟΥ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΘΑ ΞΕΡΕΙ Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΘΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΜΕ ΠΟΣΑ ΠΑΩ ΤΟΤΕ ΤΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ???
Είναι περισσότερο θέμα γούστου. Δεν έχουν κανένα πρόβλημα εργονομίας τα όργανα στη μέση. Είναι στραμμένα προς τον οδηγό και πολύ ευδιάκριτα. Αν χρειάζεται κάποιος 2 δευτερόλεπτα για να δει με πόσο πηγαίνει, μάλλον χρειάζεται... οφθαλμίατρο! Μη λέει ο καθένας ότι θέλει χωρίς να έχει οδηγήσει τέτοιο αυτοκίνητο.
εννοειται πως πρεπει να ειναι τα οργανα πισω απο το τιμονι. Δεν ειναι μικρο πραγμα να γυρισεις το κεφαλι στο κεντρο να παρεις μια πληροφορια. Ολοι γνωριζουν και σιγουρα εχουν βρεθει σε δυσκολη θεση ακομα και καποια στιγμη που κοιταξαν την οθονη του ραδιοφωνου ή του κλιματισμου. Αυτα τα δυο δευτερολεπτα δεν ειναι λιγα. Τωρα αν πρεπει να συμμετεχουν στο ταξιδι οι συνεπιβατες καλο επιχειρημα αλλα δεν στεκει. Κανενας επιβατης δεν θα μπορεσει να βοηθησει αν χρειαστει. Ουτε τιμονι μπορει να στριψει, ουτε φρενο να πατησει. Σκεφτειτε και τη γκρινια της πεθερας οταν βλεπει το κοντερ. Επισης αλλου ειδους συμμετοχη δε νομιζω να υπαρχει. Κανενας επιβατης ως τωρα δεν εχει πει ,με ποσες στροφες παμε, ποση μεση καταναλωση εχουμε,ποσο βενζινη, ενω το ποσο τρεχουμε το βλεπουν ακομα και κρυμμενο. Εχει τοσο ωραια πραγματα η φυση να προσεξει κανεις σε ενα ταξιδι τα οποια δεν μπορει να τα δει ο οδηγος. Αυτα ειναι για τους επιβατες.
Τα όργανα πίσω από το τιμόνι και μόνο. Επιπλέον, είναι αφάνταστα ανασφαλές το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι εταιρίες τοποθετούν τη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων ή navigator στο μέσον της κάθετης κονσόλας. Εδώ στο παρμπριζ είναι τοποθετημένο το nαvi και πάλι αποσπά την προσοχή. Φανταστείτε να είναι στην κεντρική κονσόλα που ο οδηγός πρέεπι να σκύψει για να δει ένα δρόμο ή να πληκτρολογήσει οδηγίες.
Προσωπικά διαφωνώ με την τοποθέτηση των οργάνων στην κεντρική κονσόλα.Αποσπάται η προσοχή του οδηγού απο την οδήγηση που δεν είναι και λίγο πράγμα.Δεν είναι το ίδιο με τον εσωτερικό καθρέπτη-τα κοιτάζεις πιο συχνά-δε χρειάζεται άλλωστε να αποσπάται και με άλλους τρόπους η προσοχή του οδηγού.Επίσης σε κάνει να νιώθεις πιο αποκομμένο απο το αυτοκίνητο.Όταν τα έχεις μπροστά στα μάτια σου και το τιμόνι είναι εμφανέστερη η αλληλεπίδραση οδηγού-αυτοκινήτου.
ΠΑΝΤΑ ο πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι και υπό την άμεση επίβλεψη του οδηγού και άμεση απαγόρευση οποιασδήποτε άλλης θέσης (πλην δευτερευουσών ενδείξεων-χειρισμών) για μέγιστη εργονομία και ασφάλεια!!! Οι λοιποί επιβάτες ας απολαμβάνουν τη φύση,ταινίες,ράδιο,κλπ. Αν είναι δυνατόν να συζητάμε τι θα κάνουν οι επιβάτες και αν πρέπει να έχουν ενημέρωση του πίνακα οργάνων του οχήματος!!! Αν "θέλουν" να βλέπουν την ταχύτητα ας πάρουν ένα GPS (κόστος και λιγότερο από 100Ε φορητό)... Ας σοβαρευτούμε λίγο!
Πολύ σημαντικό θεωρώ το σχόλιο του αναγνώστη xaral για την θέση της όπισθεν που, όπως τονίζει, είναι θέμα ασφάλειας για οδηγούς περισσότερων του ενός αυτοκινήτου. Έτσι τράκαρα λίγο καινούργιο γερμανικό αυτοκίνητο, θεωρώ πιο σωστή την θέση της όπισθεν του ιαπωνικού και δεν καταλαβαίνω πώς "μπαίνει" στο γαλλικό (που ευτυχώς δεν έχει χρειαστεί να οδηγώ), ευχαριστώ.
Εχω ενα focus και ενα smart.Οταν κοιταω το στροφομετρο του focus χανω την επαφη με το δρομο.Στο smart απλα μετατοπιζω λιγο το βλεμμα μου και ελεγχω το στροφομετρο εχοντας παραλληλα στο οπτικο μου πεδιο ΚΑΙ το δρομο.Επισης, συμφωνω με τον "xaral..." οτι δεν μπορω να ρυθμισω πολυ χαμηλα το τιμονι,γιατι στο focus συγκεκριμμενα, κρυβονται οι δεικτες λαδιου και βενζινης.
τα όργανα πρέπει να είναι ή στο κέντρο του ταμπλώ ή εκτός των εμποδίων που δημιουργεί το τιμόνι στις διάφορες θέσεις ρύθμισης ύψους οδηγούσα συστηματικά μέχρι τον Αύγουστο 2008 ένα vw passat και έπρεπε πάντα να επιλέξω ανάμεσα στην άνεση της χαμηλής ρύθμισης του τιμονιού που είναι απαραίτητη στα πολύωρα ταξίδια ή στην ορατότητα των οργάνων Ρυθμίζοντας χαμηλά δεν έβλεπα ούτε ταχύμετρο στην περιοχή 60 με 120 χμ (πολύ σημαντική περιοχή για την νομιμότητα της ταχύτητας) ούτε προειδοποιητικά λαμπάκια ούτε το μπλέ φωτάκι για την μεγάλη σκάλα πράγμα πολύ σημαντικό για την σωστή συμπεριφορά προς τους αντιθέτως ερχόμενους
Μετά τον Αύγουστο οδηγώ πλέον μόνιμα ένα ΤΟΥΟΤΑ PRIUS και με το τιμόνι χαμηλά δεν κρύβεται κανένα όργανο ή λαμπάκι αφού ο πίνακας βρίσκεται εκτός της περιφέρειας του τιμονιού
Συμπέρασμα κανένα άγχος για την παρακολούθηση οργάνων και λυχνιών Αυτό δε το πρόβλημα για να μην αδικήσω την VW το έχουν όλα τα αυτοκίνητα με ρυθμιζόμενο καθ ύψος τιμόνι και κλασσικό ταμπλώ
Πρέπει επιτέλους οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αχοληθούν με την πραγματική εργονομία και όχι με την εργονομία της διαφορετικότητας για να υποστηρίζουν το εμπορικό τους σήμα. Τρανό παράδειγμα η θέση της όπισθεν που είναι βασικό ζήτημα ασφάλειας τώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι οδηγούν περισσότερα του ενός αυτοκίνητα (προσωπικό δουλείας πόλης κλπ) ΟΠΙΣΘΕΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΟΠΙΣΘΕΝ ΠΙΣΩ ΟΠΙΣΘΕΝ ΜΕ ΚΟΛΛΑΡΟ ΤΡΑΒΗΧΤΟ ΟΠΙΣΘΕΝ ΠΑΤΗΤΗ ΕΛΕΟΣ ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η Ε.Ε. ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΚΟΠΤΕΤΑΙ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ. ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΙΑ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
Οι πληροφορίες που παρέχει ο πίνακας οργάνων, αφορούν μόνο τον οδηγό και κανέναν άλλο. ¶ρα η μοναδική σωστή θέση είναι μπροστά από το κάθισμα του οδηγού.
προσωπικα τα οργανα τα θελω πισω απο το τιμονι.δεν μου αρεσει η πληροφορηση στο κεντρο της κονσολας.αν γινεται για μειωση του κοστους τοτε κακως γινεται.Επιτελους και απο αυτο θελουν να κοψουν οι αυτοκινητοβιομηχανιες?
Όπως προείπε και ο αναγνώστης xaral... (6/3/2009, 14:34) συμφωνώ ότι τα όργανα στην μέση είναι πραγματικά πολύ πιο λειτουργικά και πραγματικά απολαυστικά (ιδαίτερα όταν είναι και πολύ καλοσχεδιασμένα). Η θέση πίσω από το τιμόνι δείχνει πλέον παλαιομοδίτικη σύμφωνα με τις τελευταίες τάσεις περί εργονομίας αφού ακόμα και στο καλύτερα σχεδιασμένο ταμπλό το τιμόνι πάντα κάτι κρύβει κάνοντάς τα όσο όμορφα και να είναι να χάνουν μέρος τις αίγλης τους. Οι αναγνώστες που θέλουν αποκλειστική πληροφόρηση είναι προφανώς επειδή το τσιμπάνε λίγο παραπάνω και δεν θέλουν να μεταδίδουν το άγχος που προκαλεί η υψηλή ταχύτητα στους συνεπιβάτες ή πολύ απλά δεν θέλουν να δέχονται κριτική και υποδείξεις. Οπότε σε αυτήν την περίπτωση η πιο σπορ προτάσεις της αγοράς καλό και σωστό είναι που τα όργανα είναι πίσω από το τιμόνι.
Πίσω από το τιμόνι, χωρίς δεύτερη συζήτηση. Στην ευθεία, με το δρόμο, εντός του οτικού πεδίου του οδηγού, χωρίς να πρέπει να γυρίσει ούτε την άκρη του ματιού του. Τα υπόλοιπα είναι απλά σχεδιαστικά τερτίπια, καλό για ωραίες φωτογραφίες στα περιοδικά αυτοκινήτου, άχρηστο για τον οδηγό.
Ο καθένας βγάζει ετυμηγορίες και κάνει υποθέσεις για κάτι που προφανώς δεν έχει δοκιμάσει. Μια χαρά είναι τα όργανα ΚΑΙ στη μέση και ίσως περισσότερο εργονομικά γιατί είναι στο ύψος του ματιού ΑΚΡΙΒΩΣ. Δεν τα κρύβει τίποτα (ακτίνες τιμονιού πχ) και τα βλέπεις πολύ εύκολα. Είναι απλά θέμα γούστου και μόνο. Εκτός αν νομίζετε ότι οι εταιρείες απαρτίζονται από χαζούς που δεν μπορούν να σκεφτούν αυτά που λέτε!! Ξεκολλήστε, μη γυρνάμε στο μεσαίωνα! Τουλάχιστον, όχι χωρίς λόγο!!
Μήπως θα ήταν καλύτερα σιγά-σιγά να καταργηθούν τα όργανα από το ταμπλό του αυτοκινήτου, που αποσπούν την προσοχή του οδηγού από το δρόμο και να μεταφερθούν στο βάθος του ορίζοντα, μέσω ενός συστήματος προβολής των ενδείξεών τους στο παρμπρίζ; (το γνωστό head up display) που χρησιμοποιείται στα μαχητικά αεροσκάφη. Δεν νομίζω να είναι ακριβό αν τυποποιηθεί και παραχθεί μαζικά. Σκεφθείτε πόσο επικίνδυνη είναι η κάθε απόσπαση της προσοχής του οδηγού από το δρόμο, που προκαλείται, εκτός των άλλων και από την ανάγνωση των οργάνων. Ας πάρουμε το ταχύμετρο που είναι υποχρεωμένος να παρακολουθεί πολύ συχνά ο οδηγός, για να μην ξεπεράσει τα επιτρεπόμενα όρια ταχύτητας. Μήπως στην προσπάθειά του για την παρακολούθηση του ταχύμετρου αρκετά συχνά, μην τυχόν και ξεπεράσει το όριο ταχύτητας, κινδυνεύει πολύ περισσότερο από όσο αν το ξεπερνούσε κατά 10 ή 20 χιλιόμετρα την ώρα, αλλά είχε τεταμένη την προσοχή του στο δρόμο; Μήπως η υπέρμετρη εμμονή της τροχαίας να γράφει τους οδηγούς για μικρές υπερβάσεις των ορίων ταχύτητας, οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα, που προκαλούνται από τη μείωση της προσοχής στο δρόμο; Μήπως τα υπερβολικά σήματα στους δρόμους αποσπούν την προσοχή των οδηγών, από την παρακολούθηση των οδικών συνθηκών; Οι κάθε είδους διαφημίσεις έχουν απαγορευτεί για αυτόν ακριβώς το λόγο, να μην αποσπούν την προσοχή των οδηγών και μετά έρχεται η οδική σήμανση και κάνει το ίδιο ακριβώς. Απλά θέτω ερωτήματα. Από ότι έχω διαβάσει σε κάποια χώρα, που δεν θυμάμαι αυτή τη στιγμή, αφαίρεσαν όλα τα σήματα από τους δρόμους και παρατηρήθηκε μείωση των ατυχημάτων.
Πίσω από το τιμόνι χωρίς δεύτερη σκέψη. Και όχι λόγω συνήθειας... Ποια η πρακτικότητα με τα όργανα στη μέση? Για να τα βλέπουν οι συνεπιβάτες? Οι συνεπιβάτες οδηγούν ή ο οδηγός? Για να τοποθετεί ο οδηγός πράγματα πίσω από το τιμόνι? Και πώς θα τα πιάσει όταν είναι εν κινήσει αν δεν είναι ο τιραμόλα? Ας σοβαρευτούμε...
Προσωπικά το θεωρούσα πολύ κακό μέχρι που απέκτησα το twingo που είχε την οθόνη στη μέση. Μπορώ να πω ότι το συνήθισα πολύ γρήγορα και ίσως αν το βρήκα και πιο βολικό γιατί το μάτι χρειάζεται μικρότερη διαδρομή για να το δει από ότι αν είναι πίσω από το τιμόνι. Οπότε θα έλεγα ότι είναι ζήτημα μάλλον συνήθειας. Το μείον είναι βέβαια ότι με αυτόν τον τρόπο πληροφορούνται και οι άλλοι επιβάτες για πράγματα που δεν τους αφορούν.
Ειδικά τώρα με τις συσκευές πολλαπλής χρήσης -multimedia- τα συστήματα πλοήγησης κλπ, η κεντρική κονσόλα με τις οθόνες 2din "επιβαρύνεται" αρκετά και ήδη σαν μια πρώτη λογική κίνηση αντιμετώπισης της πιθανής "απροσεξίας " του οδηγού ήταν τα πολλά χειριστήρια - και ευτυχώς- στο τιμόνι... Ήδη οι συνεπιβάτες έχουν στη διάθεσή τους πολλές συσκευές ψυχαγωγίας από tv, dvd, οθόνες πίσω καθισμάτων κοκ και δεν είναι λοιπόν αντιληπτό, γιατί πρέπει να βλέπουν και το στροφόμετρο ή τον υπολογιστη ταξιδιού ή τα λάδια... Φαντασθείτε λοιπόν τι έχει να γίνει στην πράξη όταν η ήδη επιβαρυμένη κονσόλα δεχθεί και όλα τα όργανα , μάλλον πιλοτήριο "boing" θα θυμίζει, εκτός κι να αποφασίσουμε ότι (και) ο συνοδηγός θα οδηγεί και οι πίσω επιβάτες θα πατάνε και φρένο... Η οδήγηση απαιτεί σύνεση και αντανακλαστικά 100% ακόμη και μια πιθανότηα απροσεξίας από "στρααβοματιά" στην κονσόλα 0,0001% μπορεί να αποβεί καταστροφική... Πλέον δε του κατά "συρροήν εγκλήματος" χρήσης του κινητού και της οδήγησης με το ένα χέρι και χωρίς να βλέπουν ή να ακούνε... για όσα αυτοκίνητα, δυστυχώς, δεν έχουν σύστημα ανοιχτής τηλεφωνικής ακρόασης... Η λογική φορά των πραγμάτων δείχνει αφ΄ εαυτής, ότι η "νορμάλ θέση" των οργάνων είναι πίσω από το τιμόνι !!!
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΩΤΣΗΣ . ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΡΙΨΩ ΕΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΓΙΑ ΑΓΟΡΑ .ΘΕΩΡΩ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΚΟΓΟΥΣΤΗ ,ΑΝΤΙΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ,ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΓΙΑΤΙ ΑΠΟΣΠΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ,ΚΑΙ ΕΝ ΤΕΛΕΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΩΡΑΙΟ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙ Ο ΟΔΗΓΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΤΟΥ ΜΟΝΙΜΑ ΕΝΑ ΑΔΕΙΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΤΑΜΠΛΩ. ΚΑΠΟΙΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΗΓΟΡΗΣΕΙ ΠΟΛΛΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΓΙΑ ΑΤΟΠΗΜΑΤΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ .ΕΑΝ ΑΥΤΟ ΛΟΙΠΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΤΟΠΗΜΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑΣ,ΠΟΥ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΘΑ ΞΕΡΕΙ Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΘΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΜΕ ΠΟΣΑ ΠΑΩ ΤΟΤΕ ΤΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ???
φυσικα μονο πισω απο το τιμονι. απορω ποιος θελει τα οργανα στο κεντρο!!!!!
Είναι περισσότερο θέμα γούστου. Δεν έχουν κανένα πρόβλημα εργονομίας τα όργανα στη μέση. Είναι στραμμένα προς τον οδηγό και πολύ ευδιάκριτα. Αν χρειάζεται κάποιος 2 δευτερόλεπτα για να δει με πόσο πηγαίνει, μάλλον χρειάζεται... οφθαλμίατρο! Μη λέει ο καθένας ότι θέλει χωρίς να έχει οδηγήσει τέτοιο αυτοκίνητο.
εννοειται πως πρεπει να ειναι τα οργανα πισω απο το τιμονι. Δεν ειναι μικρο πραγμα να γυρισεις το κεφαλι στο κεντρο να παρεις μια πληροφορια. Ολοι γνωριζουν και σιγουρα εχουν βρεθει σε δυσκολη θεση ακομα και καποια στιγμη που κοιταξαν την οθονη του ραδιοφωνου ή του κλιματισμου. Αυτα τα δυο δευτερολεπτα δεν ειναι λιγα. Τωρα αν πρεπει να συμμετεχουν στο ταξιδι οι συνεπιβατες καλο επιχειρημα αλλα δεν στεκει. Κανενας επιβατης δεν θα μπορεσει να βοηθησει αν χρειαστει. Ουτε τιμονι μπορει να στριψει, ουτε φρενο να πατησει. Σκεφτειτε και τη γκρινια της πεθερας οταν βλεπει το κοντερ. Επισης αλλου ειδους συμμετοχη δε νομιζω να υπαρχει. Κανενας επιβατης ως τωρα δεν εχει πει ,με ποσες στροφες παμε, ποση μεση καταναλωση εχουμε,ποσο βενζινη, ενω το ποσο τρεχουμε το βλεπουν ακομα και κρυμμενο. Εχει τοσο ωραια πραγματα η φυση να προσεξει κανεις σε ενα ταξιδι τα οποια δεν μπορει να τα δει ο οδηγος. Αυτα ειναι για τους επιβατες.
Τα όργανα πίσω από το τιμόνι και μόνο. Επιπλέον, είναι αφάνταστα ανασφαλές το γεγονός ότι όλες σχεδόν οι εταιρίες τοποθετούν τη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων ή navigator στο μέσον της κάθετης κονσόλας. Εδώ στο παρμπριζ είναι τοποθετημένο το nαvi και πάλι αποσπά την προσοχή. Φανταστείτε να είναι στην κεντρική κονσόλα που ο οδηγός πρέεπι να σκύψει για να δει ένα δρόμο ή να πληκτρολογήσει οδηγίες.
Προσωπικά διαφωνώ με την τοποθέτηση των οργάνων στην κεντρική κονσόλα.Αποσπάται η προσοχή του οδηγού απο την οδήγηση που δεν είναι και λίγο πράγμα.Δεν είναι το ίδιο με τον εσωτερικό καθρέπτη-τα κοιτάζεις πιο συχνά-δε χρειάζεται άλλωστε να αποσπάται και με άλλους τρόπους η προσοχή του οδηγού.Επίσης σε κάνει να νιώθεις πιο αποκομμένο απο το αυτοκίνητο.Όταν τα έχεις μπροστά στα μάτια σου και το τιμόνι είναι εμφανέστερη η αλληλεπίδραση οδηγού-αυτοκινήτου.
Τα οργανα πρεπει να βρισκονται πισω απο το τιμονι. ΤΕΛΟΣ!
ΠΑΝΤΑ ο πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι και υπό την άμεση επίβλεψη του οδηγού και άμεση απαγόρευση οποιασδήποτε άλλης θέσης (πλην δευτερευουσών ενδείξεων-χειρισμών) για μέγιστη εργονομία και ασφάλεια!!! Οι λοιποί επιβάτες ας απολαμβάνουν τη φύση,ταινίες,ράδιο,κλπ. Αν είναι δυνατόν να συζητάμε τι θα κάνουν οι επιβάτες και αν πρέπει να έχουν ενημέρωση του πίνακα οργάνων του οχήματος!!! Αν "θέλουν" να βλέπουν την ταχύτητα ας πάρουν ένα GPS (κόστος και λιγότερο από 100Ε φορητό)... Ας σοβαρευτούμε λίγο!
Πολύ σημαντικό θεωρώ το σχόλιο του αναγνώστη xaral για την θέση της όπισθεν που, όπως τονίζει, είναι θέμα ασφάλειας για οδηγούς περισσότερων του ενός αυτοκινήτου. Έτσι τράκαρα λίγο καινούργιο γερμανικό αυτοκίνητο, θεωρώ πιο σωστή την θέση της όπισθεν του ιαπωνικού και δεν καταλαβαίνω πώς "μπαίνει" στο γαλλικό (που ευτυχώς δεν έχει χρειαστεί να οδηγώ), ευχαριστώ.
Εχω ενα focus και ενα smart.Οταν κοιταω το στροφομετρο του focus χανω την επαφη με το δρομο.Στο smart απλα μετατοπιζω λιγο το βλεμμα μου και ελεγχω το στροφομετρο εχοντας παραλληλα στο οπτικο μου πεδιο ΚΑΙ το δρομο.Επισης, συμφωνω με τον "xaral..." οτι δεν μπορω να ρυθμισω πολυ χαμηλα το τιμονι,γιατι στο focus συγκεκριμμενα, κρυβονται οι δεικτες λαδιου και βενζινης.
τα όργανα πρέπει να είναι ή στο κέντρο του ταμπλώ ή εκτός των εμποδίων που δημιουργεί το τιμόνι στις διάφορες θέσεις ρύθμισης ύψους οδηγούσα συστηματικά μέχρι τον Αύγουστο 2008 ένα vw passat και έπρεπε πάντα να επιλέξω ανάμεσα στην άνεση της χαμηλής ρύθμισης του τιμονιού που είναι απαραίτητη στα πολύωρα ταξίδια ή στην ορατότητα των οργάνων Ρυθμίζοντας χαμηλά δεν έβλεπα ούτε ταχύμετρο στην περιοχή 60 με 120 χμ (πολύ σημαντική περιοχή για την νομιμότητα της ταχύτητας) ούτε προειδοποιητικά λαμπάκια ούτε το μπλέ φωτάκι για την μεγάλη σκάλα πράγμα πολύ σημαντικό για την σωστή συμπεριφορά προς τους αντιθέτως ερχόμενους Μετά τον Αύγουστο οδηγώ πλέον μόνιμα ένα ΤΟΥΟΤΑ PRIUS και με το τιμόνι χαμηλά δεν κρύβεται κανένα όργανο ή λαμπάκι αφού ο πίνακας βρίσκεται εκτός της περιφέρειας του τιμονιού Συμπέρασμα κανένα άγχος για την παρακολούθηση οργάνων και λυχνιών Αυτό δε το πρόβλημα για να μην αδικήσω την VW το έχουν όλα τα αυτοκίνητα με ρυθμιζόμενο καθ ύψος τιμόνι και κλασσικό ταμπλώ Πρέπει επιτέλους οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αχοληθούν με την πραγματική εργονομία και όχι με την εργονομία της διαφορετικότητας για να υποστηρίζουν το εμπορικό τους σήμα. Τρανό παράδειγμα η θέση της όπισθεν που είναι βασικό ζήτημα ασφάλειας τώρα που οι περισσότεροι άνθρωποι οδηγούν περισσότερα του ενός αυτοκίνητα (προσωπικό δουλείας πόλης κλπ) ΟΠΙΣΘΕΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΟΠΙΣΘΕΝ ΠΙΣΩ ΟΠΙΣΘΕΝ ΜΕ ΚΟΛΛΑΡΟ ΤΡΑΒΗΧΤΟ ΟΠΙΣΘΕΝ ΠΑΤΗΤΗ ΕΛΕΟΣ ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η Ε.Ε. ΠΟΥ ΤΟΣΟ ΚΟΠΤΕΤΑΙ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ. ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΙΑ ΟΔΗΓΙΑ ΓΙΑ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
ΝΑΙ ΟΡΓΑΝΑ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΟ!!!! ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ...ΣΑΚΚΙΑ!!! ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ?
Οι πληροφορίες που παρέχει ο πίνακας οργάνων, αφορούν μόνο τον οδηγό και κανέναν άλλο. ¶ρα η μοναδική σωστή θέση είναι μπροστά από το κάθισμα του οδηγού.
προσωπικα τα οργανα τα θελω πισω απο το τιμονι.δεν μου αρεσει η πληροφορηση στο κεντρο της κονσολας.αν γινεται για μειωση του κοστους τοτε κακως γινεται.Επιτελους και απο αυτο θελουν να κοψουν οι αυτοκινητοβιομηχανιες?