Η σειρά εξέλιξης: Μηχανικό, υδραυλικό, ηλεκτροϋδραυλικό, ηλεκτρικό και τέλος steer by wire (χωρίς κολώνα).
Από το υδραυλικό τιμόνι στην ηλεκτρική υποβοήθηση. Πόσο διαφέρουν;
- Πρώτα είχαμε το μηχανικό τιμόνι που ήταν βαρύ & δύσχρηστο
- Το υδραυλικό τιμόνι έφερε επανάσταση, όμως έχει πολλά μέρη & «τραβάει» ισχύ από τον κινητήρα
- Μετά ήρθε η ηλεκτρική υποβοήθηση που δε χρειάζεται ιμάντα από το στρόφαλο για να δουλέψει και άρα κερδίζει άλογα & κατανάλωση
- Υπάρχει και νέο σύστημα χωρίς κολόνα τιμονιού που αλλάζει στροφές αναλόγως αν πηγαίνεις αργά ή γρήγορα
Από την κολώνα του τιμονιού στα μέρη της κρεμαγιέρας, τα ακρόμπαρα & τα ημίμπαρα
Πως μεταφέρεται η κίνηση αυτή στους τροχούς; Τι γίνεται από τη στιγμή που τα χέρια μας στρίβουν το τιμόνι προς μια κατεύθυνση;
Ένα «ταξίδι» ξεκινά
Ο οδηγός ασκεί δύναμη προς μία κατεύθυνση στο τιμόνι και οι τροχοί «υπακούν». Πώς γίνεται κάτι τέτοιο; Ακριβώς πίσω από το τιμόνι βρίσκεται ένα σύστημα αξόνων, γνωστό και ως κολώνα τιμονιού, η οποία με τη σειρά της αναλαμβάνει τη μεταφορά της περιστροφικής κίνησης του τιμονιού.Στο τέλος αυτής της κολώνας υπάρχει ένα ελικοείδες γρανάζι, το οποίο ονομάζεται «πινιόν» και περιστρεφόμενο προς τη φορά του τιμονιού δίνει κίνηση σε έναν «οδοντωτό κανόνα». Πρόκειται για ένα από τα βασικότερα μέρη της κρεμαγιέρας και στην αριστερόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται δεξιά και αντιστρόφως με την δεξιόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται αριστερά . Από εκεί και πέρα, ο οδοντωτός κανόνας κινεί ημίμπαρα και ακρόμπαρα προς την ίδια κατεύθυνση και φτάνουμε, τελικά στην περιστροφική κίνηση των τροχών. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα «ταξίδι» που ξεκινά με την περιστροφική κίνηση του τιμονιού, συνεχίζεται με την γραμμική κίνηση του οδοντωτού κανόνα και ολοκληρώνεται με την επίσης περιστροφική κίνηση των τροχών.
Σελίδα 2 | Υδραυλική διάταξη υποβοήθησης |
Σελίδα 3 | Αμιγώς ηλεκτρική υποβοήθηση |
Σελίδα 4 | Κάτι κερδίζεις, κάτι χάνεις! |