2 Φωτογραφίες »
Κάθε τετρακίνητο όχημα εξοπλίζεται με τουλάχιστον δύο διαφορικά, ένα για τον εμπρός και ένα για τον πίσω άξονα.
Με τον όρο «Four Wheel Drive» απευθυνόμαστε σε συστήματα τετρακίνησης, όπου η βασική προτεραιότητα είναι η μέγιστη πρόσφυση και η όσο το δυνατόν καλύτερη συμπεριφορά σε εκτός δρόμου διαδρομές. Οι κατηγορίες οχημάτων στις οποίες την συναντάμε είναι τα μεγάλα SUV και τα οχήματα με «off road» προσανατολισμό, ενώ χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες, την «Full time» και την «Part time» τετρακίνηση.
Στην πρώτη περίπτωση, πάντα και οι δύο άξονες είναι συνδεδεμένοι με τον κινητήρα και δεν υπάρχει δυνατότητα «απελευθέρωσης» του ενός από τους δύο. Η μετάδοση της κίνησης από το κιβώτιο ταχυτήτων γίνεται μέσω δύο διαφορικών, ένα για τον εμπρός άξονα και ένα για τον πίσω. Κάπου εδώ να υπενθυμίσουμε ότι όταν ένα όχημα αλλάζει κατεύθυνση χωρίς απώλειες πρόσφυσης, ο εμπρός άξονας περιστρέφεται ταχύτερα. Αυτός είναι και ο λόγος που τα συστήματα «Full time» 4WD διαθέτουν ένα επιπλέον κεντρικό διαφορικό που αντισταθμίζει τη διαφορά της ταχύτητας περιστροφής των δύο αξόνων, δίνοντας τη δυνατότητα στο όχημα να κινείται πάντα με τη συνεισφορά και των τεσσάρων τροχών.
Η δεύτερη κατηγορία, ονομάζεται «Part time» γιατί η κίνηση και με τους τέσσερις τροχούς δεν είναι εφικτή σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους υψηλής πρόσφυσης, λόγω απώλειας κεντρικού διαφορικού. Τα οχήματα που εξοπλίζονται με αυτό το είδος τετρακίνησης κινούνται μέσω του πίσω άξονα, ενώ όταν ο οδηγός επιλέξει να κινηθεί με τετρακίνηση, η μεταφορά της ροπής στον εμπρός άξονα γίνεται μέσω του transfer case, ενός εξαρτήματος που «γεφυρώνει» τους δύο άξονες. Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι και τα δύο συστήματα «4WD» εξοπλίζονται συνήθως με βοηθητικό κιβώτιο πιο κοντών σχέσεων που επιτρέπει το πέρασμα δύσβατων διαδρομών.
2 Φωτογραφίες »
Transfer case: Το εξάρτημα που μεταφέρει της ροπής στον εμπρός άξονα στα 4WD συστήματα τετρακίνησης.
Στην πρώτη περίπτωση, πάντα και οι δύο άξονες είναι συνδεδεμένοι με τον κινητήρα και δεν υπάρχει δυνατότητα «απελευθέρωσης» του ενός από τους δύο. Η μετάδοση της κίνησης από το κιβώτιο ταχυτήτων γίνεται μέσω δύο διαφορικών, ένα για τον εμπρός άξονα και ένα για τον πίσω. Κάπου εδώ να υπενθυμίσουμε ότι όταν ένα όχημα αλλάζει κατεύθυνση χωρίς απώλειες πρόσφυσης, ο εμπρός άξονας περιστρέφεται ταχύτερα. Αυτός είναι και ο λόγος που τα συστήματα «Full time» 4WD διαθέτουν ένα επιπλέον κεντρικό διαφορικό που αντισταθμίζει τη διαφορά της ταχύτητας περιστροφής των δύο αξόνων, δίνοντας τη δυνατότητα στο όχημα να κινείται πάντα με τη συνεισφορά και των τεσσάρων τροχών.
Η δεύτερη κατηγορία, ονομάζεται «Part time» γιατί η κίνηση και με τους τέσσερις τροχούς δεν είναι εφικτή σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους υψηλής πρόσφυσης, λόγω απώλειας κεντρικού διαφορικού. Τα οχήματα που εξοπλίζονται με αυτό το είδος τετρακίνησης κινούνται μέσω του πίσω άξονα, ενώ όταν ο οδηγός επιλέξει να κινηθεί με τετρακίνηση, η μεταφορά της ροπής στον εμπρός άξονα γίνεται μέσω του transfer case, ενός εξαρτήματος που «γεφυρώνει» τους δύο άξονες. Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι και τα δύο συστήματα «4WD» εξοπλίζονται συνήθως με βοηθητικό κιβώτιο πιο κοντών σχέσεων που επιτρέπει το πέρασμα δύσβατων διαδρομών.
Σελίδα 1 | Ξέρεις που διαφέρουν η AWD με την 4WD τετρακίνηση; |
Σελίδα 2 | 4WD. Η «γνήσια» τετρακίνηση! |
Σελίδα 3 | AWD. Το «κλειδί» της επιτυχίας των SUV |
Σελίδα 4 | Ξέρετε ότι |