7 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Τι καύσιμο πρέπει να καις για να καις λίγο;
6.936 Επισκέψεις στο άρθρο (16/6/2015)
Αν το diesel ήρθε σαν από μηχανής θεός να κόψει και να σώσει το κόστος καυσίμου και κίνησης των αυτοκινήτων, το φυσικό αέριο (CNG), ακόμη ένα νέο καύσιμο για την Ελλάδα, διεκδικεί να φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο.
Το CNG διαφέρει από το diesel ριζικά. Είναι αέριο (συμπιεσμένο, αλλά αέριο) και αποτελείται κυρίως από τον πιο ελαφρύ υδρογονάνθρακα, το μεθάνιο. Καίγεται σε κινητήρες σχεδιασμένους είτε για βενζίνη είτε για diesel, με απαραίτητες (σχετικά μικρές) μετατροπές, με τους πρώτους να αποτελούν τη βάση για τα εργοστασιακά μοντέλα αυτοκινήτων, και τους δεύτερους τη βάση για τα εργοστασιακά φορτηγά και λεωφορεία.
Πως όμως συγκρίνεις κατανάλωση, όταν το ένα μοτέρ καίει καύσιμο με το λίτρο και το άλλο με το κιλό; Το CNG πωλείται στα πρατήρια με το κιλό (περίπου 0,95 λεπτά) και οι καταναλώσεις που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές είναι επίσης κιλά ανά 100 χλμ.
Για παράδειγμα το Fiat Panda με τον 900άρη κινητήρα Twin Air Turbo, στην έκδοση CNG καίει 3,1 κιλά τα 100 χλμ. Ο απλός τρόπος να δεις αν καίει περισσότερο ή λιγότερο είναι να το μετατρέψεις σε χρήμα. Για τα 100 χλμ. λοιπόν θέλει 2.94 ευρώ.
Η αντίστοιχη diesel έκδοση, με τον 1.300άρη Multijet αντίστοιχης απόδοσης, καίει 3,9 λτ./100χλμ. Με τιμή ντίζελ 1,20 ευρώ, θέλει 4,68 ευρώ για την ίδια απόσταση. Δηλαδή 60% παραπάνω χρήματα σε σχέση με το CNG.
Αν κανείς θέλει να κάνει υπολογισμούς πιο γρήγορα για να συγκρίνει, τότε αρκεί να γνωρίζει πως με ένα κιλό CNG διανύει περίπου την ίδια απόσταση που του προσφέρει 1,3 λίτρα ντίζελ. Αν λοιπόν μιλάμε για 3,1 κιλά για το Panda, τότε αυτά αντιστοιχούν σε 4,0 λίτρα ντίζελ, όσο περίπου ανακοινώνει και το Panda 1,3 Multijet.
Συμφέρει το CNG; Πιθανώς ναι. Και λέμε πιθανώς γιατί χρησιμοποιούμε καταναλώσεις που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές. Δεδομένου ότι οι βενζινοκινητήρες (όπως αυτοί που είναι «γυρισμένοι σε CNG) είναι πολύ ευαίσθητοι και δύσκολα δίνουν τα χιλιόμετρα που υπόσχονται (θεωρητική αυτονομία), μπορεί η κατανάλωση του CNG στην πράξη να είναι μεγαλύτερη, ενώ το diesel είναι εγγύηση. Επειδή όμως το 60% είναι τεράστια διαφορά, όσο παραπάνω και να καίει στην πράξη το CNG, δεν θα φτάνει όσο το diesel. Αρα συμφέρει.
Το ποια έκδοση θα προτιμήσει κανείς, από κει και πέρα, είναι άλλο θέμα. Βλέπεις η έκδοση CNG είναι 1.000 ευρώ ακριβότερη (ή 2.000 ευρώ ακριβότερη με απόσυρση!) από την Multijet. Μία διαφορά που στην χαμηλή τιμή του Panda «φαίνεται» πολύ.
Μετά είναι το θέμα του πρατηρίου. Δεν είναι και πολλά αυτά που διαθέτουν CNG, ενώ αξίζει να γνωρίζει κανείς πως αυτά τα αυτοκίνητα καίνε πάντα και λίγη βενζίνη, άρα χρειάζονται ανεφοδιασμό και με τα δύο καύσιμα. Και το δεύτερο, η βενζίνη, και η κατανάλωσή της δεν έχει υπολογιστεί στους παραπάνω υπολογισμούς.
Τέλος, άγνωστη θα είναι η τύχη της έκδοσης CNG στην μεταπώληση, ενώ για το ντίζελ ήδη γνωρίζουμε ότι πουλάνε σαν ζεστό ψωμί. Ειδικά όταν είναι φορτωμένα και με λίγα χιλιόμετρα.
Αρα το CNG είναι πολύ πιο καθαρό, αρκετά πιο οικονομικό στη χρήση και σίγουρα είναι το μέλλον. Βλέπουμε ότι όλες οι εταιρείες παρουσιάζουν σιγά, σιγά μοντέλα με φυσικό αέριο, ενώ φορτηγά και λεωφορεία το έχουν σαν άμεση προτεραιότητα, αν δεν το έχουν ήδη εγκαταστήσει. Θα γίνει ακόμα πιο ελκυστικό μόλις εξαπλωθούν τα πρατήρια φυσικού αερίου, για να μην πούμε τι θα γίνει μόλις βρεθεί η διαδικασία (νομικά και τεχνικά) που θα επιτρέπει να ανεφοδιάζεσαι από το φυσικό αέριο του σπιτιού σου.
Προς το παρόν βέβαια τα πράγματα μοιάζουν απλούστερα με τη λύση του diesel. Είμαστε ήδη ευχαριστημένοι, καθώς σε σχέση με τα παλιά βενζινοκίνητα καίνε λιγότερο από τα μισά, ενώ και η τιμή του είναι φθηνότερη από τη τιμή της βενζίνης.
Εσείς τι πιστεύετε; Τι καύσιμο πρέπει να καις για να καις λίγο; Diesel ή φυσικό αέριο;
Το Fiat Panda με τον 900άρη κινητήρα Twin Air Turbo, στην έκδοση CNG καίει 3,1 κιλά τα 100 χλμ.
πλανητης γη.για να μεινεις σε αυτον τον πλανητη,το συστημα σε βαζει να πληρωνεις.ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ.και τα δυο στοιχιζουν.δωρεαν ενεργεια.ΑΠΛΑ.
Καμία από τις δυο επιλογές. Τo μέλλον το έκανε παρόν η Τoyota με το Μirai που καύσιμο του είναι το υδρογόνο.
Δεν πιστευω οτι καιει παραπάνω diesel ενα αυτοκινητο απο ενα αλλο με φυσικο αεριο στα ιδια κυβικα...άσε που με το ντιζελ τα αυτοκινητα χτυπαν πολλες χιλιαδες χιλιομετρα κατι που δεν μπορουν με το αεριο συνεπως με τα ματια κλειστα ντιζελ,το αποδυκνειουν αλλωστε οι πωλησεις αυτοκινητων στην ευρωπη
Θα συμφωνήσω με τον elmariachi ότι το καύσιμο του μέλλοντος θα είναι το υδρογόνο και οι κυψέλες καυσίμου, αλλά πιστεύω ότι θα εξακολουθούμε να γεμίζουμε με φυσικό αέριο, καθώς το υδρογόνο θα παράγεται από συσκευή επάνω στο αυτοκίνητο, με διάσπαση του φυσικού αερίου. Η συσκευή αυτή υπάρχει ήδη αλλά προς το παρόν είναι ακριβή, ογκώδης και δουλεύει σε πολύ υψηλή θερμοκρασία.
Επειδη τυχσινει να εχω το vw up με φυσικο σας διαβεβαιωνω οτι εχω πετυχει κ 2,5 κιλα σε αυτοκινητοδρομο που το κανω καθε μερα κ σε ταξιδι περιπου 3.αληθεια βγαινει μισα λεφτα σε σχεση με το diesel.πραγματικα 300 χιλιομετρα με 9 ευρω.το μονο προβλημα ειναι τα λιγοστα πρατηρια
Ποιος εχει diesel απο εδω και εχει δει τις καταναλωσεις που λενε οι εταιριες ? Θα σας πω εγω... μαλλον κανεις. Τουλαχιστον 1,5 με 2 λιτρα πανω. Και παλι χαμηλες ειναι δεν λεω, αλλα πολυ αισιοδοξες! Να ενα ωραιο Non Paper, αλλα να μας απατησουν και οι εταιριες, σε ποιες συνθηκες ειδαν τις καταναλώσεις που διαφημιζουν. Και ας παρουν και ενα αμαξι να κανουμε ενα αστικο κυκλο να δουμε τα 3.χ λιτρα...
Περισσότερο συμφωνώ με τον δς. Απλά να προσθέσω σε αυτά που είπε ο elmariachi ότι εδώ και χρόνια (από το 2008) υπάρχει το αυτοκίνητο Honda FCX Clarity, το οποίο - πέραν του ότι κινείται με τη βοήθεια κυψελών υδρογόνου - είναι και άκρως εντυπωσιακό στην όψη (εντός και εκτός). Μειονεκτήματα: α) Τουλάχιστον στην αρχή της κυκλοφορίας του, κυκλοφορούσε μόνο (!) στην Καλιφόρνια. (Άραγε γιατί, ε;) β) Η τιμή του.
Η απάντηση είναι προφανής, φυσικό αέριο. ΑΛΛΑ, όταν το δίκτυο διανομής του γίνει αρκετά πυκνό, ώστε να μην χρειάζεται ολόκληρος προγραμματισμός και δαπάνη χρόνου για τον ανεφοδιασμό. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα που φυσικού αερίου έναντι του ντίζελ, είναι ότι έχεις σημαντικά πλεονεκτήματα κόστους και ρύπων, με τη "γλυκιά" λειτουργία ενός βενζινοκινητήρα, ο οποίος ακόμα και σήμερα έχει μεγαλύτερο περιθώριο εξέλιξης από τον ντίζελ. Όταν συνδυαστεί μάλιστα και με υβριδικό σύστημα, η οικονομία θα πρέπει να είναι εντυπωσιακή.
.....καλό το φυσικό αέριο ...δεν γνωρίζω όμως αν εχει αυτονομία γιατι θέλει πολλα λίτρα ....απ όσο γνωρίζω δεν ειναι τόσο συμπιεσμένο.
Το φυσικό αέριο είναι, όπως δείχνουν τα πράγματα, μια πολύ σοβαρή πρόταση. Όμως πέρα από την κατανάλωση, υπάρχουν και άλλοι πολύ σημαντικοί παράγοντες, που θα πρέπει να εξετάσουμε. Για παράδειγμα πόσο είναι το βάρος μιάς δεξαμενής φυσικού αερίου; Πόσα κιλά χωράει; Τι όγκο καταλαμβάνει μέσα στο αυτοκίνητο; Που θα τοποθετηθεί; Πόσο θα μειώσει τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ; Πόσο βάρος θα προσθέσει στο αυτοκίνητο; Κάνει για αυτοκίνητο τύπου τζιπ, ή Smart; (εννοώ ότι ένα τζιπ ή το Smart, έχουν πολύ μικρό πορτ μπαγκάζ). Κάνει για αυτοκίνητα με turbo; Κάνει για βελτιωμένα αυτοκίνητα; Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, προκειμένου να αποφασίσει κάποιος αν θα εγκαταστήσει σύστημα φυσικού αερίου. Τώρα ο ανεφοδιασμός του φυσικού αερίου, από την παροχή του σπιτιού μας, θα είναι μια πολύ συμφέρουσα πρόταση, διότι η τιμή του για οικιακή χρήση είναι πολύ πιό χαμηλή, από όσο η χρήση για κίνηση. Πιστεύω ότι ο μόνος παράγοντας είναι ο τεχνικός, που θα μας επιτρέπει την άντληση του αερίου από την παροχή και η συμπίεση του στο ρεζερβουάρ. Και αυτό διότι η πίεση στην σωλήνα της παροχής των σπιτιών είναι μικρή, ενώ η πίεση στο ρεζερβουάρ είναι πολύ μεγαλύτερη. Αυτό που λέτε για το νομικό μέρος, δεν το καταλαβαίνω. Γιατί να δώσω λογαριασμό στο κράτος, αν θα γεμίζω το αυτοκίνητο μου, από την παροχή του σπιτιού μου; Όλα πια θα πρέπει να τα ξέρουν οι αρχές;