ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Fiat Uno Turbo: Ο πρώτος ιταλικός «πύραυλος τσέπης»

107.653 Επισκέψεις στο άρθρο (3/5/2024)
Fiat Uno Turbo: Ο πρώτος ιταλικός «πύραυλος τσέπης»
5 Φωτογραφίες »

- Φθηνά γκάζια με 1.300άρι turbo, γεννήθηκε πριν 41 χρόνια
- Δια χειρός Giugiaro, έκανε πολλούς οπαδούς αλλά και... εχθρούς!
- Τα έβαλε με Peugeot 205 GTi, Renault 5 & Toyota Starlet GT
- Ήταν αντικαταστάτης του Fiat 127 και ο «μπαμπάς» του Punto GT

41 χρόνια Fiat Uno: Το ιταλικό supermini με την καυτή-τουρμπάτη έκδοση

Το Fiat Uno κλείνει φέτος 41 χρόνια ζωής και με αφορμή αυτό, θυμόμαστε το πρώτο ιταλικό supermini, με την καυτή τουρμπάτη έκδοση. Το Uno, έκανε ντεμπούτο τον Ιανουάριο του 1983, και ήταν ο αντικαταστάτης του Fiat 127. Σχεδιασμένο από τον Giorgetto Giugiaro, είχε compact διαστάσεις αλλά ήταν ευρύχωρο, χάρη στην σωστή εκμετάλλευση των χώρων του. Είχε μάλιστα αεροδυναμικό συντελεστή μόλις 0,34 Cd (ο οποίος μετά την ανανέωση βελτιώθηκε στα 0,30 Cd) νούμερο εξαιρετικό  για την εποχή και το σχήμα του.
 
Η παραγωγή του στην Ιταλία ολοκληρώθηκε το 1995, όταν αντικαταστάθηκε από το Fiat Punto, με περισσότερα από 6 εκατομμύρια αυτοκίνητα να βγαίνουν από τα ιταλικά εργοστάσια, ενώ κατασκευάστηκε και σε άλλες χώρες (Πολωνία, Βραζιλία και Νότια Αφρική), έως και το 2013, ξεπερνώντας τελικά τα 10 εκατομμύρια μονάδες.
 
Εξοπλίστηκε με κινητήρες βενζίνης από 1.000 έως 1.500 κυβικά και diesel από 1.300 έως 1.700 κυβικά, ωστόσο ο λόγος που έμεινε στην ιστορία και στις καρδιές των απανταχού petrolheads, ήταν οι υπερτροφοδοτούμενες εκδόσεις, με κινητήρες 1,3 λτ. Αρχικά και 1,4 λτ. μετέπειτα.

Fiat Uno Turbo i.e.: Το turbo α λα… Ιταλικά

Το 1985 η Fiat, στοχεύοντας να χτυπήσει το Γαλλικό κατεστημένο στους μικρούς «πυραύλους» με το Peugeot 205 GTi (που ήταν ο βασικός αντίπαλος) και το σημαντικά ισχυρότερο Renault 5 Turbo, λανσάρισε την ισχυρότερη έκδοση του σουπερμίνι της. Πρόκειται για το Uno Turbo i.e. (Iniezione Elettronica) με ηλεκτρονικό ψεκασμό (αντί καρμπυρατέρ) και Turbo.
 
Η αρχική ισχύς του συνόλου ήταν 105 ίπποι με 147 Nm ροπης, που σε συνδυασμό με το εξαιρετικά χαμηλό βάρος του (κάτω από 850 κιλά), έκανε το Uno Turbo έναν πραγματικό «πύραυλο τσέπης». Δεν το λέμε εμείς, αλλά οι επιδόσεις του. Πιο συγκεκριμένα το Uno Turbo χρειαζόταν μόλις 8,3 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ενώ η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 200 χλμ./ώρα.
 
Ο 4κύλινδρος, 8βάλβιδος κινητήρας των 1.301 κυβικών, με αλουμινένια κεφαλή και έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής, εφοδιαζόταν με ηλεκτρονικό ψεκασμό πολλαπλών σημείων της Bosch και ηλεκτρονική ανάφλεξη της Magneti Marelli. Το «ζουμί» ωστόσο βρισκόταν στο υδρόψυκτο turbo της IHI στα 0,6 bar πίεση, που συνδυαζόταν με intercooler για την ψύξη του αέρα της εισαγωγής.
 
Εμφανισιακά η έκδοση Turbo είχε σημαντικές, αλλά παράλληλα διακριτικές διαφορές. Αποκλειστικά 3θυρο, ζάντες αλουμινίου Cromodora, νέοι, μαύροι και μεγαλύτεροι προφυλακτήρες με προβολείς ομίχλης εμπρός, πλαστικά «φρυδάκια» στα φτερά, χρωμιωμένη χοντρή «μπούκα» στην εξάτμιση και μαύρα φαρδιά αυτοκόλλητα στις πόρτες και (προαιρετικά) στην πόρτα του χώρου αποσκευών, ενώ πίσω από τις πόρτες ήταν γραμμένο και στις δυο πλευρές το όνομα του μοντέλου Uno Turbo i.e.. Τέλος, η πόρτα του χώρου αποσκευών ήταν φτιαγμένη από fiberglass για μείωση βάρους, ενώ στο πάνω μέρος της υπήρχε μια διακριτική αεροτομή.


Η αρχική ισχύς του συνόλου ήταν 105 ίπποι με 147 Nm ροπης, που σε συνδυασμό με το εξαιρετικά χαμηλό βάρος του (κάτω από 850 κιλά), έκανε το Uno Turbo έναν πραγματικό «πύραυλο τσέπης».
5 Φωτογραφίες »

Η αρχική ισχύς του συνόλου ήταν 105 ίπποι με 147 Nm ροπης, που σε συνδυασμό με το εξαιρετικά χαμηλό βάρος του (κάτω από 850 κιλά), έκανε το Uno Turbo έναν πραγματικό «πύραυλο τσέπης».

Σελίδα 2Εσωτερικό που άφησε εποχή
Σελίδα 3Η δεύτερη γενιά με ακόμα περισσότερα γκάζια!
Σελίδα 4Τους πάταγε όλους, αλλά ζοριζόταν στην πρόσφυση
Mercedes
INTERSTAR