7 μοντέλα στον «καύσωνα»: Συγκρίνουμε το σύστημα κλιματισμού σε 7 νέα μοντέλα από κάθε κατηγορία. Ποιο θα παγώσει πιο γρήγορα, πόση ώρα χρειάζεται για να βράσει και να κρυώσει και πόσο ρόλο παίζει το χρώμα του αμαξώματος και το μέγεθος της καμπίνας;
Καιρός: 35οC υπό σκιά, ελαφρύ αεράκι, κατά τόπους σύννεφα
Σημαντική συμβουλή: Πριν μπείτε στο αυτοκίνητο ανοίξτε τις πόρτες ώστε να εκτονωθεί η καυτή αέρια μάζα που έχει συγκεντρωθεί στην καμπίνα. Σε 90 δλ. η θερμοκρασία πέφτει περίπου 10ο.
Το Test Center του AutoΤρίτη σήκωσε και πάλι τα μανίκια του για να πραγματοποιήσει ακόμα ένα Mega Test που μπορείτε να διαβάσετε μόνο στο AutoΤρίτη. Αυτή τη φορά στο «μικροσκόπιό» μας μπαίνουν τα συστήματα κλιματισμού και το πόσο αποδοτικά είναι. Φυσικά δεν περιοριστήκαμε μόνο στην απόδοση του κλιματιστικού, αλλά εξετάσαμε και άλλους παράγοντες, όπως το πόσο πολύ επηρεάζει το χρώμα τη θερμοκρασία της καμπίνας, αλλά και πόση ώρα θέλει το αυτοκίνητο μας εκτεθειμένο στο ήλιο μέχρι να «βράσει» και αντίστοιχα μετά να δροσίσει.
Για τη δοκιμή μας χρησιμοποιήσαμε 3 μικρομεσαία μοντέλα, το Ford Focus, το Opel Astra και την Toyota Corolla (σε δύο διαφορετικά χρώματα), καθώς επίσης και την πρώτο μικρομεσαίο μοντέλο σε πωλήσεις, την Mercedes A-Class. Μαζί με αυτά πήραμε ένα smart, ένα DS 3 Crossback και ένα Toyota RAV4, για να δούμε αν παίζει ρόλο η διαφορά μεγέθους της καμπίνας κατά την ψύξη της.
Για τη μέτρηση της θερμοκρασίας τοποθετήσαμε έναν αισθητήρα-θερμόμετρο στο ύψος του προσκέφαλου του οδηγού, σε σημείο που δεν το χτυπούσε ο ήλιος.
Πως κάναμε τις μετρήσεις μας
Η διαδικασία που ακολουθήσαμε για τις μετρήσεις μας ήταν συγκεκριμένη. Αφού οδηγήσαμε τα αυτοκίνητα στο μέρος που πραγματοποιήθηκε η δοκιμή, παρατάξαμε τα 7 μοντέλα κόντρα στον ήλιο και τα συνδέσαμε με ειδικούς αισθητήρες που μετρούν τη θερμοκρασία.
Σε όλα τα αυτοκίνητα ο αισθητήρας-θερμόμετρο τοποθετήθηκε στο ύψος του προσκέφαλου του οδηγού, σε σημείο που δεν το χτυπούσε ο ήλιος, το οποίο ενσύρματα συνδεόταν με μια οθόνη που μας έδειχνε τα αποτελέσματα. Φυσικά στην αρχή της διαδικασίας κάναμε την απαραίτητη βαθμονόμηση στο θερμόμετρα ώστε να εξασφαλίσουμε πως δεν έχουν αποκλίσεις μεταξύ τους. Για τα διάφορα σημεία του αυτοκινήτου που μετρήσαμε τη θερμοκρασία χρησιμοποιήσαμε ειδικό ηλεκτρονικό θερμόμετρο υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Εκεί αφήσαμε τα αυτοκίνητα έτσι για μιάμιση ώρα ώστε να «ψηθούν» για τα καλά. Μάλιστα σε εκείνο το χρονικό σημείο μετρήσαμε τη θερμοκρασία στο ταμπλό, στο πάνω μέρος του τιμονιού, στην πλάτη του καθίσματος και στον λεβιέ των ταχυτήτων.
Ρυθμός μείωσης θερμοκρασίας
Στα 90 λεπτά λοιπόν (όταν πια ο ρυθμός αύξησης της θερμοκρασίας της καμπίνας ήταν πολύ μικρός), ενεργοποιήσαμε τον κλιματισμό επιλέγοντας 22ο Κελσίου και Auto στη λειτουργία Normal. Οι αεραγωγοί ήταν όλοι ανοιχτοί και σε γωνία ώστε να μην πετυχαίνουν τον αισθητήρα θερμοκρασίας. Τα αυτοκίνητά μας έμειναν συνολικά μισή ώρα με το κλιματιστικό σε λειτουργία, όπου ανά τακτά χρονικά διαστήματα καταγράφαμε τα δεδομένα από την καμπίνα και την οροφή. Στο τέλος της διαδικασίας μετρήσαμε εκ νέου τη θερμοκρασία στο ταμπλό, στο πάνω μέρος του τιμονιού, στην πλάτη του καθίσματος και στον λεβιέ των ταχυτήτων.
Πως πρέπει να ρυθμίζω τον κλιματισμό;
Όπως θα δούμε και παρακάτω στο θέμα μας, η θερμοκρασία εντός της καμπίνας σε μια θερμή μέρα μπορεί να ξεπεράσει και τους 60 βαθμούς. Για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη μείωση της θερμοκρασίας πριν μπείτε στο αυτοκίνητο ανοίξτε τις πόρτες ώστε να εκτονωθεί η καυτή αέρια μάζα που έχει συγκεντρωθεί στην καμπίνα. Σε 90 δλ. η θερμοκρασία πέφτει περίπου 10οC. Εν συνεχεία ρυθμίστε στο κλιματιστικό την θερμοκρασία που θέλετε να πετύχετε και για τα πρώτα δύο με τρία λεπτά οδηγήστε και με ανοιχτά τα τζάμια. Έπειτα αφού κλείσετε τα τζάμια και η καμπίνα έρθει στην επιθυμητή θερμοκρασία, βάλτε τον κλιματισμό να λειτουργεί στην ανακύκλωση για να εξοικονομήσετε ενέργεια.