Διαβάστηκε από 14551αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:19/8/2008
ΤΟΜΠ* (*Τεθωρακισμένο Όχημα Μεταφοράς Προσωπικού
Το νέο Toyota Land Cruiser V8 4,5 D-4D έχει πολλά κοινά στοιχεία με ένα ΤΟΜΠ. Έχει μεγάλες διαστάσεις, είναι σε θέση να μεταφέρει έως 7 επιβάτες με ασφάλεια και ταχύτητα, κινείται από ντίζελ κινητήρα και μπορεί να βγάλει εις πέρας αποστολές σε δύσβατες εκτός δρόμου διαδρομές. Το νέο Land Cruiser V8 αντικαθιστά το Land Cruiser 100, από το οποίο διατήρησε το σκληροτράχηλο εκτός δρόμου χαρακτήρα, ενώ αναβαθμίστηκε -εκτός άλλων- σε τεχνολογία, άνεση και ασφάλεια. Το λανσάρισμά του στην Ελλάδα ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες και διατίθεται με δύο V8 κινητήρες, ένα βενζίνης 4,7 λτ., ισχύος 288 ίππων, και τον ντίζελ της δοκιμής των 4,5 λτ., με απόδοση 286 ίππων. 5,0x2,0x1,9 Το νέο Land Cruiser V8 είναι ακόμα πιο μεγάλο από το επίσης θηριώδες προγενέστερο "100", αφού με με μήκος 4.950 χλστ., πλάτος 1.970 χλστ., ύψος 1.910 χλστ. και μεταξόνιο 2.850 χλστ. είναι πιο μακρύ και φαρδύ κατά 60 και 30 χλστ., αντίστοιχα. Από αισθητικής άποψης, οι διαστάσεις και ο συνολικός του όγκος είναι που το κάνουν να "επιβάλλεται" στο δρόμο και όχι η συντηρητική του σχεδίαση, από την οποία λείπουν η κομψότητα και τα όποια ξεχωριστά στοιχεία. 8 γενιές και 57 χρόνια ιστορίας Η ιστορία του Land Cruiser ξεκινάει από το 1951, όταν έκανε την παρουσίασή του το πρώτο μοντέλο με 6κύλινδρο κινητήρα 3,6 λτ. Από τότε έως σήμερα οι πωλήσεις του έχουν ξεπεράσει τα 5 εκατομμύρια οχήματα, ενώ πωλείται σε 140 χώρες παγκοσμίως. Για το 2008 η Toyota στοχεύει να πουλήσει σε όλο τον κόσμο 100.000 οχήματα, από τα οποία τα 19.500 προορίζονται για την Ευρώπη και από αυτά τα 9.600 αναμένεται να "απορροφηθούν" από τη Ρωσία. ΣΥΝ & ΠΛΗΝ (+): ¶νεση, χώροι, συστήματα ρυθμίσεων ανάρτησης και τετρακίνησης, τεχνολογία, εκτός δρόμου ικανότητες, ροπή κινητήρα (-): Απρόσωπη σχεδίαση, υλικά εσωτερικού (σε σχέση με την τιμή του), βάρος αμαξώματος, αίσθηση τιμονιού
Εσωτερικό με στιβαρή συναρμογή και με μεγάλους χώρους
O θάλαμος επιβατών του νέου μεγάλου ιαπωνικού SUV διακρίνεται για τη σύγχρονη σχεδίασή του, όπου περισσότερο αισθητικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η φαρδιά κονσόλα, με τη μεγάλη οθόνη και την πληθώρα των διακοπτών. Ο διάκοσμος είναι πολυτελής και ενισχύεται από το συνδυασμό δερμάτινων και ξύλινων επενδύσεων, ενώ τα τμήματα από αλουμίνιο τον αναβαθμίζουν περαιτέρω. Ωστόσο, τα υλικά και κυρίως τα πλαστικά που έχουν χρησιμοποιηθεί δε θυμίζουν αυτοκίνητο των 100.000 ευρώ περίπου, αφού υπολείπονται έναντι του γερμανικού κυρίως ανταγωνισμού. Κάτι ανάλογο όμως δεν ισχύει για τη συναρμογή, αφού είναι ιδιαίτερα στιβαρή, κάτι που επιβεβαιώνεται και εκτός δρόμου, όπου δεν ακούγεται ο παραμικρός τριγμός. Όσον αφορά στην εργονομία, δημιουργείται στον οδηγό αρχικά μία σύγχυση, λόγω της πληθώρας των διακοπτών με την πλειάδα των ρυθμίσεων για επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου, μέσω της οθόνης στην κεντρική κονσόλα.Στον τομέα των χώρων, το νέο Land Cruiser V8 είναι αρκετά "γενναιόδωρο", αφού διαθέτει πολύ πλάτος και αέρα για τα γόνατα, ενώ στην τρίτη σειρά καθισμάτων 2 ενήλικα άτομα με ύψος γύρω στα 1,75 μ. θα νιώσουν άβολα. Για τις αποσκευές, ο αντίστοιχος χώρος με την 7θέσια διάταξη είναι 259 λτ., ενώ με τα 2 πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα είναι 701 λτ.
Κινητήρας: Με 650 Nm ροπής…
Το αυτοκίνητο της δοκιμής εφοδιαζόταν με το νέο V8 κινητήρα πετρελαίου, με διπλό turbo, χωρητικότητας 4,5 λτ., ο οποίος αποδίδει 286 ίππους και 650 Nm ροπής και έχει σχεδιαστεί για το συγκεκριμένο μεγάλο SUV. Στην πράξη καταφέρνει να κινήσει σε σβέλτους ρυθμούς το βαρύ αμάξωμα των 2,7 τόνων τόσο από στάση, όσο και εν κινήσει. Παράλληλα, χαρακτηρίζεται για την πολιτισμένη του λειτουργία, αφού οι όποιο κραδασμοί απουσιάζουν πλήρως, ενώ ο θόρυβος που παράγει μένει μακριά από την καμπίνα, χάρη και στην πολύ καλή ηχομόνωση. Πρόσθετα, το μηχανικό αυτό σύνολο συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων μετάδοσης, στο οποίο οι εναλλαγές σχέσεων γίνονται ιδιαίτερα ομαλά και άμεσα τόσο στην αυτόματη λειτουργία, όσο και στη σειριακή.
Παθητική ασφάλεια: Με 14 αερόσακους
Ανάλογος της πληθωρικής παρουσίας του Land Cruiser V8 είναι και ο αριθμός των αερόσακων, αφού φτάνουν στο σύνολό τους στους 14. Πιο συγκεκριμένα, εφοδιάζεται με ζεύγη μετωπικών και για τα γόνατα του οδηγού και συνοδηγού, πλευρικούς στα εμπρός καθίσματα και στα πίσω πλαϊνά, καθώς και αερόσακους οροφής, ακόμα και για την τρίτη σειρά καθισμάτων.
Στο δρόμο: Για άνετη κάλυψη μακρινών αποστάσεων
Το νέο Land Cruiser V8 βρίσκεται στο στοιχείο του στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, όπου "καταπίνει" με χαρακτηριστική άνεση και ευκολία μεγάλες αποστάσεις, χωρίς να ταλαιπωρεί καθόλου τους επιβάτες του. Παρόλο το μεγάλο του όγκο και βάρος, είναι ιδιαίτερα σταθερό στις υψηλές ταχύτητες και αποπνέει ασφάλεια στον οδηγό και στους υπόλοιπους φιλοξενούμενους, οι οποίοι δεν αντιλαμβάνονται την ταχύτητα κίνησης του οχήματος. Σε αυτό συμβάλλουν τα μέγιστα η ηχομόνωση, αφού την καμπίνα δεν διαπερνούν εξωτερικοί ενοχλητικοί ήχοι και η ρυθμιζόμενη ανάρτηση. Αυτή "στηρίζεται" πάνω στο πλαίσιο τύπου σκάλας και αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα πίσω, με 4 σημεία στήριξης, ενώ έχει τρία επίπεδα ρύθμισης (Comfort, Normal και Sport), από τα οποία το πρώτο είναι ίσως πιο ιδανικό για τις μετακινήσεις στην πόλη, το δεύτερο για τις μεγάλες ευθείες και το τρίτο για πιο "σφιχτές" διαδρομές με στροφές. Όσον αφορά στην οδηγική αίσθηση, η πληροφόρηση που φτάνει στα χέρια του οδηγού είναι μέτρια, όπως και η αμεσότητά του (στοιχεία που εκτιμώνται εκτός δρόμου, καθώς δεν περνούν κραδασμοί), ενώ τα φρένα είναι σε θέση να επιβραδύνουν αποτελεσματικά το βαρύ αμάξωμα (100-0 χλμ./ώρα σε 42,4 μ.).
Εκτός δρόμου: Ισοπεδωτικό και ασταμάτητο
Και μόνο το όνομα "Land Cruiser" δε χρειάζεται πολλές συστάσεις για τις εκτός δρόμου ικανότητές του. Το νέο μοντέλο διαθέτει πληθώρα ρυθμίσεων για την ανάρτηση και την τετρακίνηση, με αποτέλεσμα να διαπερνά με ευκολία τα όποια δύσβατα σημεία, όπου το μόνο που μπορεί να το… ενοχλήσει -υπό προϋποθέσεις"- είναι το μεγάλο του βάρος. Σε κακοτράχαλες διαδρομές με "φυτεμένες" πέτρες δεν ενοχλεί τους επιβάτες του, ενώ και σε νεροφαγώματα περνάει με μαλακό τρόπο, ακόμα και με τη ρύθμιση της ανάρτησης στην ψηλή "σκάλα".
Τετρακίνηση
Το νέο Land Cruiser V8 εφοδιάζεται με τρία διαφορικά, από τα οποία το κεντρικό Torsen είναι νέο. Σε κανονικές συνθήκες πρόσφυσης η ροπή ανάμεσα στον εμπρός και πίσω άξονα μοιράζεται σε ποσοστό 40/60, ενώ στις στροφές ή σε περίπτωση μειωμένης πρόσφυσης στον πίσω άξονα, το ποσοστό αυτό μπορεί να μεταβληθεί σε 30/70. Επιπλέον, μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη ρυθμίζεται η σκληρότητα της ανάρτησης (Comfort - Normal - Sport), ενώ μέσω ενός άλλου χειριστηρίου, μπορεί ν' αυξηθεί το ύψος της ανάρτησης. Αυτό γίνεται αυτομάτως και όταν επιλεχθούν οι κοντές σχέσεις (4L), ενώ η ανάρτηση επανέρχεται στο κανονικό της ύψος, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε πιο υψηλές ταχύτητες. Βέβαια, από το "μενού" των συστημάτων 4κίνησης δε θα μπορούσαν να λείπουν οι επιλογές του κλειδώματος του κεντρικού διαφορικού σε ποσοστό 50/50 και το σύστημα ελέγχου κατάβασης. Τέλος, όσον αφορά στα εκτός δρόμου χαρακτηριστικά, οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι 32, 25 και 24 μοίρες αντίστοιχα, ενώ η ελάχιστη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος είναι 225 χλστ.