ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  18/11/2008
Αφιέρωμα
Μιχάλη Χρυσοχοϊδης: Στην ελληνική αγορά καυσίμων επικρατεί όργιο κερδοσκοπίας
Διαβάστηκε από 20385 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:18/11/2008
Το Auto Τρίτη επικοινώνησε με το βουλευτή Β΄ Αθήνας κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, υπεύθυνο σε θέματα Ανάπτυξης στη Σκιώδη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Ο κ. Χρυσοχοΐδης όπως μπορείτε να δείτε και παρακάτω, κάνει λόγο για αισχροκέρδεια σε όλα τα στάδια των καυσίμων, ενώ τονίζει ότι η λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων του πετρελαίου θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 10-12 λεπτά φθηνότερη ανά λίτρο, διαφορά που αποδίδει «μαύρα έσοδα» περίπου 650 εκατ. ευρώ το χρόνο, κατά τα λεγόμενα του βουλευτή.
Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είναι βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στη Β΄ Αθηνών και αρμόδιος στα θέματα Ανάπτυξης στη Σκιώδη Κυβέρνηση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Α.Τ.: Εκτιμάτε ότι το καθεστώς που επικρατεί στο χώρο των καυσίμων λειτουργεί στα πλαίσια του ανταγωνισμού, ώστε ο πολίτης να επωφελείται;
Μ.Χ.: Έχω επανειλημμένα καταγγείλει τους τελευταίους μήνες από το βήμα της Αντιπολίτευσης το όργιο κερδοσκοπίας που παρατηρείται στην ελληνική αγορά καυσίμων με θύμα τον τελικό καταναλωτή και κερδισμένους διάφορους επιτήδειους. Το φαινόμενο μάλιστα έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις ιδιαίτερα μετά τον Ιούλιο και τη ραγδαία διεθνή αποκλιμάκωση των τιμών του πετρελαίου που καταγράφηκε παντού εκτός της χώρας μας.
Α.Τ.: Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι η πτώση της τιμής του πετρελαίου σε διεθνές επίπεδο δεν επιφέρει τις αντίστοιχες μειώσεις και στις τιμές λιανικής πώλησης των καυσίμων στη χώρα μας;
Μ.Χ.: Υπάρχει κερδοσκοπία σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας. Έχουμε υπολογίσει ότι η λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων πετρελαίου θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 10-12 λεπτά φθηνότερη ανά λίτρο. Αυτό αποφέρει σε "μαύρα έσοδα" στο κύκλωμα καυσίμων περίπου 650 εκ. ευρώ το χρόνο, 4 φορές πάνω την κοστολογημένη αξία του περίφημου επιδόματος θέρμανσης, που τόσο επίμονα αρνείται να δώσει η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα θα έπρεπε να συγκαταλέγεται στις φθηνότερες χώρες της Ε.Ε. αναλογικά με εισόδημά της. Όμως σήμερα έχουμε το 3ο ακριβότερο "ενεργειακό καλάθι" στον ΟΟΣΑ. Δυστυχώς ό,τι ανεβαίνει στην ελληνική αγορά καυσίμων πολύ δύσκολα ξανακατεβαίνει. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.
Α.Τ.: Δεδομένου ότι κινούμαστε πλέον σε μια ελεύθερη αγορά, τι μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση για να πατάξει το φαινόμενο της κερδοσκοπίας στα καύσιμα;
Μ.Χ.: Ελεύθερη αγορά δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ασυδοσία. Γι' αυτό και προτείνουμε ως κόμμα την επιβολή έκτακτου πλαφόν στην τιμή αντλίας για όλα τα καύσιμα κίνησης, -10 λεπτά από τις σημερινές λιανικές τιμές, όσο δηλαδή θα έπρεπε να κοστίζει κανονικά το πετρέλαιο. Όπως επίσης και έκτακτο φόρο προς τις εταιρείες πετρελαιοειδών που έχουν δει τα κέρδη τους να εκτοξεύονται το τελευταίο διάστημα και αναδιανομή αυτών των χρημάτων προς όλους όσους τα έχουν ανάγκη.
Α.Τ.: Θεωρείται ότι το μέτρο του πλαφόν που επιχειρήθηκε να εφαρμοστεί το καλοκαίρι, απέδωσε θετικά;
Μ.Χ.: Όπως εφαρμόστηκε από το ΥΠΑΝ χωρίς κανένα αποτέλεσμα και ουσιαστικό κέρδος για τον καταναλωτή, σίγουρα όχι. Ήταν μια παρωδία η όλη υπόθεση για επικοινωνιακούς και μόνο λόγους. Κι αυτό γιατί κατ'αρχήν ήρθε πολύ αργά προς το τέλος του καλοκαιριού, το ύψος του πλαφόν άφηνε σημαντικότατα περιθώρια κέρδους χωρίς να χτυπάει επί της ουσίας την κερδοσκοπία, και τέλος διότι το ίδιο το ΥΠΑΝ δεν κατάφερε μέσω των ελεγκτικών του μηχανισμών να επιβάλει στην αγορά αυτή τη ρύθμιση. Το έκτακτο πλαφόν είναι ένα σημαντικό πολιτικό εργαλείο, προϋποθέτει όμως ότι η πολιτική ηγεσία πιστεύει στα αποτελέσματα που μπορεί να φέρει και το χρησιμοποιεί σε συνδυασμό με πολιτικές ενίσχυσης του ανταγωνισμού και σπασίματος των καρτέλ.
Α.Τ.: Ποιες είναι οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, για την πάταξη της κερδοσκοπίας, δεδομένου ότι πολλοί ισχυρίζονται ότι τα φαινόμενα αυτά υπήρχαν και κατά τη διάρκεια των δικών σας κυβερνήσεων. Τι απαντάτε σε αυτούς;
Μ.Χ.: Κοιτάξτε, στην καταπολέμηση των καρτέλ και της ακρίβειας που αυτά παράγουν δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Το μυστικό είναι ένα, ιδιαίτερα σε μια ιδιόμορφη αγορά όπως η ελληνική που χαρακτηρίζεται από έντονες ολιγοπωλιακές τάσεις: η ύπαρξη πολιτικής βούλησης για σύγκρουση χωρίς εκπτώσεις, αυστηρά και μεγάλα πρόστιμα, σπάσιμο εταιρειών που καταχρώνται τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά και επιβάλλουν με τον τρόπο τους στρεβλώσεις. Εργαλεία και τρόποι να συνεννοηθείς με την αγορά πάντα υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει και η βούληση να ακολουθήσεις μια πολιτική συγκρούσεων. Αν θέλετε και μια πολιτική του καρότου με το μαστίγιο. Ειδάλλως ας καταργήσουμε την πολιτική και ας αφήσουμε την οικονομία και την αγορά να ισορροπήσουν μόνες τους. Αυτό είναι το δόγμα της ηγεσίας του ΥΠΑΝ, αυτό είναι το δόγμα των νεοσυντηρητικών οικονομικών κύκλων στις ΗΠΑ, που έφεραν στα πρόθυρα της κατάρρευσης το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα. Αυτή είναι και η βασική μας διαφορά, όμως, με τις συντηρητικές κυβερνήσεις. Εμείς πιστεύουμε στην αυστηρή, συνεπή και αποτελεσματική ρύθμιση και εποπτεία των αγορών. Εκείνοι πάλι όχι.

 
 ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ακριβά τα καύσιμα σε σχέση με την τιμή του αργού πετρελαίου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Μιχάλης Κιούσης: Τα διυλιστήρια είναι καρτέλ
Η άποψη της Shell σχετικά με τον χώρο των καυσίμων
Δημήτρης Μακρυβέλιος: Oι συμβάσεις εταιρειών - πρατηρίων περιέχουν καταχρηστικούς όρους
Από τι εξαρτάται η τιμή λιανικής;
Μιχάλη Χρυσοχοϊδης: Στην ελληνική αγορά καυσίμων επικρατεί όργιο κερδοσκοπίας
Συμπέρασμα