Διαβάστηκε από 58383αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:4/1/2011
Η μεγάλη αλλαγή!
Αρκετές εταιρείες είχαν φροντίσει εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια να εφοδιάσουν τα μοντέλα τους με Euro 5 μοτέρ ούτως ώστε να προετοιμαστούν για τις εξελίξεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Audi με το Q5, που είχε μοτέρ Euro 5 από την πρώτη στιγμή της παρουσίασής του (Τέλη 2008).
Από την 1η Ιανουαρίου, κάθε καινούργιο μοντέλο που πωλείται μέσα στους κόλπους των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης πληροί το νέο πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 5.
Αυτό σημαίνει ότι, όσα αυτοκίνητα πληρούν το προηγούμενο πρότυπο Euro 4 και δεν έχουν προσαρμοστεί στη νέα διάταξη, τότε αυτόματα αποτελούν παρελθόν από τον κατάλογο των καινούργιων μοντέλων των εταιρειών (μπορούν να πωληθούν μόνο ως μεταχειρισμένα). Στη χώρα μας όμως, δόθηκε τελικά παράταση για τα Euro4, τα οποία θα μπορούν να πωλούνται μέχρι και τις 30 Ιουνίου 2011, με βάση τα τέλη ταξινόμησης των Euro 5. Το νέο πρότυπο είναι ένα ακόμη σημαντικό βήμα ως προς αυτοκίνητα που δεν ρυπαίνουν και έτσι, δεν βλάπτουν τον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
Ουσιαστικά, με την εξέλιξη της τεχνολογίας των εναλλακτικών μορφών κίνησης, υπάρχουν αρκετά αυτοκίνητα με μηδενικούς ρύπους, όμως μέχρι αυτό να γίνει καθολικά, σε όλα τα αυτοκίνητα, απαιτούνται πολλά ακόμη χρόνια.
Το νέο πρότυπο Euro 5 επιφέρει περισσότερες και μεγαλύτερες μειώσεις στις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκινητήρων σε σχέση με ό,τι ίσχυε με το προηγούμενο πρότυπο Euro 4. Εδώ ήταν το πεδίο όπου οι κατασκευαστές έστρεψαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους, εν όψει και του επόμενου πρότυπου Euro 6, που θα μειώσει ακόμη περισσότερο τα όρια.
Τι προβλέπει το πρότυπο Euro 5
Σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης που ενδιαφέρουν περισσότερο την ελληνική αγορά, από το νέο πρότυπο επηρεάζεται κυρίως το όριο των Οξειδίων του αζώτου, το οποίο μειώνεται από τα 0,08 γρ./χλμ., στα 0,06 γρ./χλμ. Επίσης, για πρώτη φορά τίθεται ζήτημα και για τις εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων με όριο στα 0,005 γρ./χλμ., μέτρο που αφορά όμως μόνο σε βενζινοκινητήρες άμεσου ψεκασμού, που λειτουργούν με καύση πτωχού μείγματος. Προχωρώντας στους πετρελαιοκινητήρες, εκεί το νέο πρότυπο μειώνει τα επιτρεπτά όρια στις εκπομπές Οξειδίων του αζώτου, των αιωρούμενων σωματιδίων, αλλά και στις συνδυασμένες εκπομπές Υδρογονανθράκων και Οξειδίων του αζώτου (δείτε το σχετικό πίνακα). Σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, οι πετρελαιοκινητήρες επηρεάζονται περισσότερο από το νέο πρότυπο και μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν σταματά εκεί, αφού το επόμενο πρότυπο Euro 6, θα μειώσει εκ νέου τα όρια μόνο για τους diesel. Τι έκαναν οι κατασκευαστές Με την αυγή του νέου έτους, όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται ως καινούργια στην Ευρώπη και στη χώρα μας είναι πλέον Euro 5. Η μετάβαση από το Euro 4 στο Euro 5 έγινε σταδιακά από το 2009 μέχρι και το τέλος του 2010, με την αντικατάσταση μοντέλων ή/και κινητήρων. Επίσης, σε κάποιες αλλά λίγες περιπτώσεις, οι κατασκευαστές αποφάσισαν να βάλουν στο χρονοντούλαπο της ιστορίας ορισμένα μοντέλα, για τα οποία οι εταιρείες είτε δεν μπόρεσαν, είτε δεν θέλησαν για οικονομικούς λόγους να πιάσουν τα νέα όρια ρύπων (π.χ. Ford Focus ST 2,5, Honda Civic Type-R, Mazda RX-8 κ.λπ.). Στα περισσότερα πάντως, οι βελτιώσεις ή αλλαγές στα μοτέρ τους επέφεραν τις επιθυμητές μειώσεις, επιτρέποντας τη συνέχιση της εμπορικής τους πορείας… Από πότε αλλάζει: 1η Ιανουαρίου 2011* Προσοχή!Οι εκπομπές ρύπων που περιλαμβάνονται στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως το Euro 5, δεν πρέπει να συγχέονται με τις - πολύ δημοφιλείς - εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Οι πρώτες αφορούν στους ρύπους που είναι άμεσα επιβλαβείς στον ανθρώπινο οργανισμό, ενώ το διοξείδιο του άνθρακα βλάπτει εμμέσως τον άνθρωπο και άμεσα το περιβάλλον του.
Πρότυπα Ευρωπαϊκής Ένωσης για εκπομπές ρύπων επιβατικών αυτοκινήτων
Πρότυπο
Ημερομήνια ισχύος για εγκρίσεις τύπου
Ημερομηνία ισχύος
για ταξινομήσεις
Ανώτατα όρια ρύπων (γρ./χλμ.)
CO
HC
NOx
HC+
NOx
PM
Κινητήρες Πετρελαίου
Euro 1
Ιούλιος 1992
Ιούλιος 1992
2,72
-
-
0,97
0,14
Euro 2
Ιανουάριος 1996
Ιανουάριος 1996
0,64
-
-
0,7
0,08
Euro 3
Ιανουάριος 2000
Ιανουάριος 2000
0,5
-
0,5
0,56
0,05
Euro 4
Ιανουάριος 2005
Ιανουάριος 2005
0,5
-
0,25
0,3
0,025
Euro 5
Σεπτέμβριος 2009
Ιανουάριος 2011
0,5
-
0,18
0,23
0,005
Euro 6
Σεπτέμβριος 2014
Σεπτέμβριος 2015
0,5
-
0,08
0,17
0,005
Κινητήρες Βενζίνης
Euro 1
Ιούλιος 1992
Ιούλιος 1992
2,72
-
-
0,97
-
Euro 2
Ιανουάριος 1996
Ιανουάριος 1996
2,2
-
-
0,5
-
Euro 3
Ιανουάριος 2000
Ιανουάριος 2000
2,3
0,2
0,15
-
-
Euro 4
Ιανουάριος 2005
Ιανουάριος 2005
1,0
0,1
0,08
-
-
Euro 5
Σεπτέμβριος 2009
Ιανουάριος 2011
1,0
0,1
0,06
-
0,005*
Euro 6
Σεπτέμβριος 2014
Σεπτέμβριος 2015
1,0
0,1
0,06
-
0,005*
*Μόνο για κινητήρες βενζίνης άμεσου ψεκασμού
*Στην Ελλάδα τα Euro 4 θα μπορούν να πωλούνται μέχρι και την 30η Ιουνίου 2011.