Τι ρευστότητα πρέπει να έχουν τα λιπαντικά
114.456 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 28/1/2015
Γενικά με τον όρο ιξώδες στη Χημεία και στη Φυσική χαρακτηρίζεται μία από τις ιδιότητες της ύλης, ιδίως των υγρών αλλά και των αερίων, και συγκεκριμένα η αντίσταση που παρουσιάζουν κατά τη ροή τους. Για παράδειγμα, διαφορετικά ρέουν το μέλι, το λάδι και το νερό.
Η αντίσταση αυτή που παρουσιάζουν τα ρευστά οφείλεται στις εσωτερικές τριβές των μορίων τους από δυνάμεις συνοχής, σε βαθμό που το ίδιο το ιξώδες ν αποτελεί μέτρο αντίστασης του υγρού στη ροή και που εξετάζεται ιδιαίτερα από την Υδροδυναμική.
Το μέτρο του ιξώδους είναι ο συντελεστής συνεκτικότητας ή συντελεστής εσωτερικής τριβής ή συντελεστής ιξώδους του υγρού. Όσο πιο παχύρρευστο είναι ένα υγρό, τόσο μεγαλύτερο ιξώδες λέμε ότι έχει, π.χ. το μέλι έχει μεγαλύτερο ιξώδες από το λάδι.
Το ιξώδες μετριέται με ειδικό όργανο που λέγεται ιξωδόμετρο. Η μέτρηση γίνεται σε βαθμούς, που σήμερα σε χρήση είναι οι "βαθμοί Engler", ή "βαθμοί Redwood", ή "βαθμοί Saybolt", κ.λπ, που παρέχονται από το εγχειρίδιο του, κατά περίπτωση χρήσης τύπου, ομώνυμου οργάνου.
Σημείωση: Αντίθετος όρος του ιξώδους, κατ έννοια και κατά μέτρο είναι η ρευστότητα, έτσι ένα υγρό που παρουσιάζει μεγάλο ιξώδες έχει μικρή ρευστότητα, και αντίστροφα. Τα μόνα υγρά που παρουσιάζουν μεταβλητό ιξώδες είναι τα θιξότροπα μετά την ανάδευσή τους.
Έτσι, η αντίσταση που παρουσιάζει το λιπαντικό προέρχεται από τη σύστασή του και οφείλεται σε εσωτερικές τριβές των μορίων από δυνάμεις συνοχής, σε τέτοιο βαθμό που το ίδιο το ιξώδες να αποτελεί μέτρο αντίστασης του υγρού στη ροή. Με βάση αυτό τα λιπαντικά διακρίνονται σε λεπτόρευστα που είθισται να χρησιμοποιούνται σε βενζινοκινητήρες και τα παχύρευστα που χρησιμοποιούνται στα diesel. Επίσης σε οχήματα που κινούνται και με LPG θα πρέπει τα λιπαντικά να έχουν χαμηλό ιξώδες (λεπτόρευστο) για πιο αποδοτική λειτουργία του κινητήρα.
Προσοχή! Αν χρησιμοποιηθεί λιπαντικό βενζινοκινητήρα σε κινητήρα πετρελαίου, θα υπάρξει διάβρωση του μετάλλου λόγω σχηματισμού θεϊκού οξέως, ενώ θα αυξηθεί και το ιξώδες του λιπαντικού λόγω σχηματισμού αιθάλης.
μια φορα το χρονο τα αλλαζω υποχρεωτικα τα λαδια , μαζι και το φιλτρο λαδιου και εχω το κεφαλι μου υσηχο