Πόσο καίνε τα οικογενειακά μας αυτοκίνητα στο ταξίδι; Το AutoΤρίτη με αφορμή την έλευση του νέου Ford Focus, δίνει την απάντηση μετρώντας την κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες σε 7 εκ των πιο σημαντικών μοντέλων της αγοράς.
Μετρήσεις κατανάλωσης σε πραγματικές συνθήκες πραγματοποιούμε εδώ και αρκετά χρόνια και ήμασταν πάντοτε αυστηροί με τα πλασματικά νούμερα των κατασκευαστών. Πολύ δε περισσότερο όταν αυτά τα νούμερα δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα, τις τιμές που «βλέπει» ο κάτοχος-οδηγός του κάθε αυτοκινήτου, ο οποίος αναρωτιέται «Πόσο καίει το αυτοκίνητό μου όταν ταξιδεύω με 120, 130 και 140 χλμ./ώρα;».
Τα μικρομεσαία αυτοκίνητα παρά την ραγδαία ανάπτυξη των crossover, συνεχίζουν και καταλαμβάνουν ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς, με νέα μέλη, ιδιαίτερα προσεγμένα και καλά αυτοκίνητα να την πλαισιώνουν.
Το νέο Ford Focus είναι η τελευταία σημαντικότερη προσθήκη σε αυτή την κατηγορία και πέραν των αναγνωρισμένων του πλεονεκτημάτων που είδαμε και στο μεταξύ τους συγκριτικό (στην έκδοση με τον 1.000άρη EcoBoost των 125 ίππων), ρίχνεται στη μάχη της κατανάλωσης, παρέα με άλλα 6 από τα πιο σημαντικά μοντέλα της αγοράς.
Πρόκειται για τα (κατά αλφαβητική σειρά), Hyundai i30 1,0 Τ-GDi με 120 ίππους, Renault Megane (1,2 ΤCe με 130 ίππους), SEAT Leon (1,0 ΤSI με 115 ίππους) με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, Honda Civic 1,0 Τ με 129 ίππους, Peugeot 308 1,2 PureTech με 130 ίππους και το ολοκαίνουριο αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων, και το Volkswagen Golf με τον 1,0 TSI των 110 ίππων.
Με μια δεκάρα το χιλιόμετρο
Μια δεκάρα το χιλιόμετρο… Αυτό είναι το τίμημα, που κάποιος οδηγός ενός βενζινοκίνητου είναι σύμφωνα -με τις έρευνές μας- διατεθειμένος να πληρώνει. Για την ακρίβεια, τόσο είναι το ποσό που καις στο όριο των 7,0 λτ./100 χλμ. (1,644 ευρώ/λτ. μέση τιμή αμόλυβδης πανελλαδικά στις 20/9/2018). Με πόσα χλμ./ώρα ταξιδεύεις όμως με 7 λτ./100 χλμ.; Πας σαν άνθρωπος με 120-130 ή πρέπει να σέρνεσαι;
Οι απαντήσεις στις σελίδες που ακολουθούν. Μεταξύ μας όμως, ταξίδι με 90 χλμ./ώρα, δεν είναι ακριβώς αυτό που λέμε «άνετο και ασφαλές ταξίδι»… Αντίθετα, αν ορίσεις τιμή κατανάλωσης τα 7,0 λτ./100 χλμ. η ταχύτητα κίνησης σου επιτρέπει να κινηθείς αξιοπρεπώς και άνετα σε μεγάλες αποστάσεις.
Ήταν δύσκολο να προβλέψουμε ποιο και γιατί θα τα πήγαινε καλύτερα, αφού η κατανάλωση κάθε μοντέλου εξαρτάται από την αεροδυναμική, το κιβώτιο, τον κινητήρα, το βάρος, ακόμη και τη διάσταση και τον τύπο των ελαστικών. Για το λόγο αυτό, πήραμε τους δρόμους και μετρήσαμε στις ίδιες συνθήκες τα 7 μοντέλα της μικρομεσαίας κατηγορίας. Δείτε τα αποτελέσματα στις σελίδες που ακολουθούν.
Αεροδυναμική
Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που καθορίζουν την τιμή της κατανάλωσης ενός αυτοκινήτου, είναι η αεροδυναμική αντίσταση του αμαξώματος. Η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας. Επίσης η συνολική αεροδυναμική αντίσταση εξαρτάται και από τη μετωπική επιφάνεια του οχήματος και τον αεροδυναμικό του συντελεστή. Περίπου το 70-80% της ισχύος ενός κινητήρα στον αυτοκινητόδρομο (σε ταχύτητες 130-140 χλμ./ώρα) αναλώνεται στην αεροδυναμική αντίσταση, ενώ σχεδόν όλη η υπόλοιπη ισχύς στην αντίσταση κύλισης (τριβές κινητήρα και κινούμενων μερών και τριβή ελαστικών με το δρόμο). Η ραγδαία εξέλιξη της αεροδυναμικής σήμερα έφερε στο προσκήνιο ανάλογα σχεδιασμένα αυτοκίνητα. Ο μέσος όρος του συντελεστή οπισθέλκουσας του μέσου ευρωπαϊκού αυτοκινήτου τη δεκαετία του ΅80 ήταν 0,45. Σήμερα όχι μόνο έχει πέσει κάτω από 0,30, αλλά έχουμε και παραδείγματα που βγάζουν μάτι, όπως το 0,27 του Ford Focus και του VW Golf.
Eργοστασιακή vs πραγματικής κατανάλωσης
Η μέτρηση της εργοστασιακής κατανάλωσης μέχρι σήμερα οριζόταν από μια τυποποιημένη διαδικασία (NEDC – New European Driving Cycle), η τελευταία επικαιροποίησή της οποίας έγινε το… 1997. Για την Ευρώπη καταμετρούνταν δύο οδηγικοί κύκλοι: ο κύκλος πόλης και ο υπεραστικός κύκλος (ταξίδι). Πρέπει να σημειωθεί πως οι μετρήσεις γίνονταν με ιδιαίτερα περίπλοκες διαδικασίες, πάνω σε ράουλα και σε ιδανικές συνθήκες. Επίσης, για να βελτιωθεί η αεροδυναμική, δινόταν η δυνατότητα να μπουν χαρτοταινίες στις ενώσεις ή τη μάσκα, να αυξηθεί η πίεση των ελαστικών, να χρησιμοποιηθούν λιπαντικά χαμηλής τριβής κ.λπ.
Με άλλα λόγια; Οι καταναλώσεις που έδιναν οι κατασκευαστές ήταν εκτός τόπου και χρόνου . Τα πράγματα αλλάζουν όμως μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πλέον υποχρεωμένες να ανακοινώνουν τις καταναλώσεις των οχημάτων τους βάσει και πραγματικών συνθηκών οδήγησης και όχι μόνο σε συνθήκες εργαστηρίου. O νέος κύκλος μέτρησης WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ή αν προτιμάτε Εναρμονισμένη Διεθνώς Διαδικασία Δοκιμών για Ελαφρά Οχήματα) θεωρητικά δίνει ρεαλιστικές τιμές κατανάλωσης και ρύπων. Θεωρείται απαραίτητος, ώστε ένα νέο μοντέλο να λάβει έγκριση κυκλοφορίας στην Ε.Ε. Από τον Σεπτέμβριο του 2018 όλοι οι κατασκευαστές υποχρεούνται να ανακοινώνουν τις νέες μετρήσεις κατανάλωσης με εξαίρεση των μοντέλων που πρόκειται να αντικατασταθούν άμεσα, τα οποία θα μπορέσουν να διαθέσουν το υπάρχον στοκ εκείνης της στιγμής μέχρι το Σεπτέμβριο του 2019. Μέχρι τότε όμως (και μέχρι να δούμε πόσο θα ισχύουν στην πράξη) το AutoΤρίτη έχει καθιερώσει τις δικές του μετρήσεις, που βάσει ρεαλιστικών συνθηκών οδήγησης καταφέρνει να βγάζει πραγματικές καταναλώσεις για τα μοντέλα της αγοράς.
Μετρήσεις ΑutoΤρίτη
Οι μετρήσεις κατανάλωσης που πραγματοποιούμε σε κάθε υπό δοκιμή αυτοκίνητο, βασίζεται σε έναν κύκλο μέτρησης κατανάλωσης που έχουμε θεσπίσει, με την όλη διαδικασία να γίνεται σε πραγματικές συνθήκες, δηλαδή στο δρόμο. Εξαιρώντας τις μετρήσεις για τις μέσες τιμές κατανάλωσης, οι αντίστοιχες που μας «δίνουν» τον μέσο όρο κατανάλωσης ανάλογα με τα χλμ./ώρα γίνονται σε ανοιχτό δρόμο όπου και κινούμαστε για 3 χλμ., με σταθερή ταχύτητα 80,100,120 και 140 χλμ./ώρα. Η μεγάλη ευθεία δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί. Μας είναι άλλωστε γνωστή από καιρό και εξακριβωμένα επιτρέπει να κινηθείς με ασφάλεια έως και λίγο πάνω από το όριο των 130 χλμ./ώρα. Από εξοπλισμό είχαμε τα πάντα. Τα ηλεκτρονικά μας όργανα για την ένδειξη της ταχύτητας με ακρίβεια δεκάτου και με το ειδικό μηχάνημα που διαθέτουμε και μεταξύ άλλων μετράει τη μέση και στιγμιαία κατανάλωση. Οι πιέσεις των ελαστικών ελέγχθηκαν, οι κλιματισμοί έκλεισαν μαζί με τα παράθυρα φυσικά. Από εκεί και πέρα χρειάστηκε σταθερό δεξί πόδι για όσα τουλάχιστον αυτοκίνητα δεν είχαν cruise control (τα περισσότερα). Ξεκινήσαμε λοιπόν με μετρήσεις κατανάλωσης σε 5 διαφορετικές ταχύτητες, που έπρεπε να επαληθευτούν 3 φορές…
Κλιμάκωση σχέσεων κιβωτίου
To κατά πόσο ένα αυτοκίνητο είναι οικονομικό σε κατανάλωση ή όχι, είναι αποτέλεσμα πολλών παραμέτρων με βασικότερο όλων τον συνδυασμό κινητήρα – κιβωτίου. Οι κινητήρες βενζίνης έχουν γίνει στην πλειοψηφία τους πιο σύγχρονοι προς όφελος της κατανάλωσης, εφαρμόζοντας σύστημα ψεκασμού υψηλής πίεσης που επιτυγχάνει αποτελεσματικότερη έκχυση του καυσίμου μέσα στον κύλινδρο και άρα τέλεια καύση. Οι δυνατότητες τους ωστόσο εξαρτώνται και από την κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων. Με 5 ή 6 σχέσεις, τα μηχανικά κιβώτια εφαρμόζουν συνήθως μακριά κλιμάκωση, για την επίτευξη χαμηλών τιμών κατανάλωσης. Στους σύγχρονους μάλιστα κινητήρες με υπερτροφοδότηση, ο κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει ιδιαίτερα αραιή κλιμάκωση χωρίς να επηρεάζονται δραματικά οι επιδόσεις του σε επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει.
10 εντολές κατανάλωσης
• Οι απότομες επιταχύνσεις ή επιβραδύνσεις αυξάνουν την κατανάλωση καυσίμου. Οδηγούμε πάντα στρωτά και προσπαθούμε να προσαρμόσουμε την ταχύτητα κίνησής μας στις εκάστοτε συνθήκες.
• Η μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο είναι και η πιο οικονομική σε ένα ταξίδι. Την επιλέγουμε και προσπαθούμε να κινούμαστε πάντα με εκείνη προσαρμόζοντας πάλι την οδήγησή μας στις συνθήκες.
• Ελέγχουμε τακτικά (2 φορές το μήνα) τα ελαστικά μας. Η απώλεια πίεσης αέρα από εκείνα είναι δεδομένη και αντίκτυπο αυτής, είναι η αύξηση της κατανάλωσης.
• Περιορίζουμε όσο αυτό είναι δυνατό, τη χρήση του κλιματισμού. Ο κλιματισμός επηρεάζει σημαντικά την κατανάλωση του οχήματός μας με αύξηση μέχρι και 20% περίπου αυτής ανά 100 χλμ..
• Η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου μας είναι επιβεβλημένη αν θέλουμε να πετυχαίνουμε χαμηλότερες καταναλώσεις.
• Δεν διαταράσσουμε την αεροδυναμική του αυτοκινήτου μας. Τα ανοιχτά παράθυρα, οι μπάρες οροφής ή οι μπαγκαζιέρες, αυξάνουν κατά πολύ την μέση κατανάλωση.
• Δεν υπερφορτώνουμε το αυτοκίνητό μας. Όσο αυξάνουμε το βάρος του η κατανάλωση εκτοξεύεται. Πετάξτε οτιδήποτε περιττό βρίσκεται στο πορτ μπαγκάζ ή στην καμπίνα του αυτοκίνητου σας.
• Προσπαθούμε να βρισκόμαστε πάντα στις στροφές που αποδίδεται η μέγιστη ροπή του αυτοκινήτου μας έτσι ώστε να επιτύχουμε χαμηλές τιμές κατανάλωσης.
• Σβήνουμε τον κινητήρα όταν βρεθούμε σε ακινησία για πολλή ώρα. Πολλά από τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα Start/Stop στον εξοπλισμό τους.
• Περιορίστε τις μετακινήσεις σας σε αστικό περιβάλλον. Οι τιμές κατανάλωσης στην κίνηση είναι σημαντικά αυξημένες σε σχέση με την οδήγηση σε ανοιχτό δρόμο.
Καθόλου χαμηλές καταναλώσεις και σε πολύ ιδανικές συνθήκες,στην πραγματικότητα όλα καίνε πολύ παραπάνω. Λογικό βέβαια αφού πρόκειται για χιλιαρια που όσο τα πιέζεις τόσο πιο πολύ καίνε. Μπορεί οι παλιότεροι ατμοσφαιρικοί να έχαναν σε σπιρτάδα αλλά σε συνθήκες ταξιδιού πήγαιναν πιο άνετα και ζοριζονταν λιγότερο.
Καθόλου χαμηλές καταναλώσεις και σε πολύ ιδανικές συνθήκες,στην πραγματικότητα όλα καίνε πολύ παραπάνω. Λογικό βέβαια αφού πρόκειται για χιλιαρια που όσο τα πιέζεις τόσο πιο πολύ καίνε. Μπορεί οι παλιότεροι ατμοσφαιρικοί να έχαναν σε σπιρτάδα αλλά σε συνθήκες ταξιδιού πήγαιναν πιο άνετα και ζοριζονταν λιγότερο.