Περί δοκιμής κατανάλωσης
112.140 Επισκέψεις στο άρθρο
Με μια δεκάρα το χιλιόμετρο
Μια δεκάρα το χιλιόμετρο είναι ένα τίμημα, που κάποιος οδηγός ενός βενζινοκίνητου crossover είναι σύμφωνα -με τις έρευνές μας- διατεθειμένος να πληρώσει. Τόσο καις στο όριο των 7,0 λτ./100 χλμ. (1,563 ευρώ/λτ. μέση τιμή αμόλυβδης στη Νομαρχία Αθηνών στις 8/5/2018). Με πόσα χλμ./ώρα ταξιδεύεις όμως με 7 λτ./100 χλμ.; Πας σαν άνθρωπος με 120-130 ή πρέπει να σέρνεσαι; Οι απαντήσεις στις σελίδες που ακολουθούν. Μεταξύ μας όμως, ταξίδι με 80 χλμ./ώρα, δεν είναι ακριβώς αυτό που ονειρευόμαστε… Πάντως για ακόμη μια φορά έγινε χαμός στο περιοδικό με προβλέψεις και φιλικά «στοιχήματα» με δεδομένο το όριο στα 7 λτ./100χλμ. Ποιο μικρό crossover θα «χτυπήσει» την μεγαλύτερη ταχύτητα σε αυτή την κατανάλωση; Δύσκολες οι προβλέψεις από πριν, αφού η κατανάλωση κάθε μοντέλου εξαρτάται από την αεροδυναμική, το κιβώτιο, τον κινητήρα, το βάρος, ακόμη και η διάσταση ή ο τύπος των ελαστικών. Έτσι οι προβλέψεις δίνανε και παίρνανε. Και έγινε μεγάλο ντέρμπι…
Eργοστασιακή vs πραγματικής κατανάλωσης
Επ` ευκαιρίας και του μεγάλου τεστ αποφυγής κινδύνου συγκεντρώσαμε τα μικρά crossover της αγοράς: 11 δικίνητα και 2 4x4 τα οποία υποβάλαμε σε εκατοντάδες δοκιμές κατανάλωσης γιατί ο κόσμος έχει βαρεθεί τις «μούφα» εργοστασιακές καταναλώσεις. Επιλέγεις ένα βενζινοκίνητο μοντέλο με μέση «εργοστασιακή» κατανάλωση 5,0 λτ./100 χλμ. και η ρημάδα στην πράξη δεν πέφτει κάτω από τα 7,0-7,5 λτ./100 χλμ. Ποια όμως είναι τα νούμερα που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές και πώς μετρούν την «εργοστασιακή» κατανάλωση;
Η μέτρηση της εργοστασιακής κατανάλωσης μέχρι σήμερα οριζόταν από μια τυποποιημένη διαδικασία (NEDC – New European Driving Cycle), η τελευταία επικαιροποίησή της οποίας έγινε το… 1997. Για την Ευρώπη καταμετρούνταν δύο οδηγικοί κύκλοι: ο κύκλος πόλης και ο υπεραστικός κύκλος (ταξίδι). Πρέπει να σημειωθεί πως οι μετρήσεις γίνονταν με ιδιαίτερα περίπλοκες διαδικασίες, πάνω σε ράουλα και σε ιδανικές συνθήκες. Επίσης, για να βελτιωθεί η αεροδυναμική, δινόταν η δυνατότητα να μπουν χαρτοταινίες στις ενώσεις ή τη μάσκα, να αυξηθεί η πίεση των ελαστικών, να χρησιμοποιηθούν λιπαντικά χαμηλής τριβής κ.λπ. Με άλλα λόγια; Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι σε σχέση με την πραγματικότητα της καθημερινής οδήγησης! Μιλάμε για εντελώς «μούφα» καταναλώσεις σε σχέση με την πραγματικότητα, που ζει ο καταναλωτής.
Τα πράγματα αλλάζουν όμως μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πλέον υποχρεωμένες να ανακοινώνουν τις καταναλώσεις των οχημάτων τους βάσει και πραγματικών συνθηκών οδήγησης και όχι μόνο σε συνθήκες εργαστηρίου. O νέος κύκλος μέτρησης WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ή αν προτιμάτε Εναρμονισμένη Διεθνώς Διαδικασία Δοκιμών για Ελαφρά Οχήματα) θεωρητικά δίνει ρεαλιστικές τιμές κατανάλωσης και ρύπων. Θεωρείται απαραίτητος, ώστε ένα νέο μοντέλο να λάβει έγκριση κυκλοφορίας στην Ε.Ε. Παράλληλα όσα μοντέλα αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν έχουν περιθώριο μέχρι το Σεπτέμβριο του 2018, ώστε να ανακοινώσουν τις νέες μετρήσεις κατανάλωσης. Μοναδική εξαίρεση σε αυτό θα αποτελέσουν τα μοντέλα που πρόκειται να αντικατασταθούν άμεσα, τα οποία θα μπορέσουν να διαθέσουν το υπάρχον στοκ εκείνης της στιγμής μέχρι το Σεπτέμβριο του 2019. Μέχρι τότε όμως (και μέχρι να δούμε πόσο θα ισχύουν στην πράξη) το AutoΤρίτη έχει καθιερώσει τις δικές του μετρήσεις, που βάσει ρεαλιστικών συνθηκών οδήγησης καταφέρνει να βγάζει πραγματικές καταναλώσεις για τα μοντέλα της αγοράς.
Τips για αεροδυναμική οικονομία
Μια δεκάρα το χιλιόμετρο είναι ένα τίμημα, που κάποιος οδηγός ενός βενζινοκίνητου crossover είναι σύμφωνα -με τις έρευνές μας- διατεθειμένος να πληρώσει. Τόσο καις στο όριο των 7,0 λτ./100 χλμ. (1,563 ευρώ/λτ. μέση τιμή αμόλυβδης στη Νομαρχία Αθηνών στις 8/5/2018). Με πόσα χλμ./ώρα ταξιδεύεις όμως με 7 λτ./100 χλμ.; Πας σαν άνθρωπος με 120-130 ή πρέπει να σέρνεσαι; Οι απαντήσεις στις σελίδες που ακολουθούν. Μεταξύ μας όμως, ταξίδι με 80 χλμ./ώρα, δεν είναι ακριβώς αυτό που ονειρευόμαστε… Πάντως για ακόμη μια φορά έγινε χαμός στο περιοδικό με προβλέψεις και φιλικά «στοιχήματα» με δεδομένο το όριο στα 7 λτ./100χλμ. Ποιο μικρό crossover θα «χτυπήσει» την μεγαλύτερη ταχύτητα σε αυτή την κατανάλωση; Δύσκολες οι προβλέψεις από πριν, αφού η κατανάλωση κάθε μοντέλου εξαρτάται από την αεροδυναμική, το κιβώτιο, τον κινητήρα, το βάρος, ακόμη και η διάσταση ή ο τύπος των ελαστικών. Έτσι οι προβλέψεις δίνανε και παίρνανε. Και έγινε μεγάλο ντέρμπι…
Eργοστασιακή vs πραγματικής κατανάλωσης
Επ` ευκαιρίας και του μεγάλου τεστ αποφυγής κινδύνου συγκεντρώσαμε τα μικρά crossover της αγοράς: 11 δικίνητα και 2 4x4 τα οποία υποβάλαμε σε εκατοντάδες δοκιμές κατανάλωσης γιατί ο κόσμος έχει βαρεθεί τις «μούφα» εργοστασιακές καταναλώσεις. Επιλέγεις ένα βενζινοκίνητο μοντέλο με μέση «εργοστασιακή» κατανάλωση 5,0 λτ./100 χλμ. και η ρημάδα στην πράξη δεν πέφτει κάτω από τα 7,0-7,5 λτ./100 χλμ. Ποια όμως είναι τα νούμερα που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές και πώς μετρούν την «εργοστασιακή» κατανάλωση;
Η μέτρηση της εργοστασιακής κατανάλωσης μέχρι σήμερα οριζόταν από μια τυποποιημένη διαδικασία (NEDC – New European Driving Cycle), η τελευταία επικαιροποίησή της οποίας έγινε το… 1997. Για την Ευρώπη καταμετρούνταν δύο οδηγικοί κύκλοι: ο κύκλος πόλης και ο υπεραστικός κύκλος (ταξίδι). Πρέπει να σημειωθεί πως οι μετρήσεις γίνονταν με ιδιαίτερα περίπλοκες διαδικασίες, πάνω σε ράουλα και σε ιδανικές συνθήκες. Επίσης, για να βελτιωθεί η αεροδυναμική, δινόταν η δυνατότητα να μπουν χαρτοταινίες στις ενώσεις ή τη μάσκα, να αυξηθεί η πίεση των ελαστικών, να χρησιμοποιηθούν λιπαντικά χαμηλής τριβής κ.λπ. Με άλλα λόγια; Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι σε σχέση με την πραγματικότητα της καθημερινής οδήγησης! Μιλάμε για εντελώς «μούφα» καταναλώσεις σε σχέση με την πραγματικότητα, που ζει ο καταναλωτής.
Τα πράγματα αλλάζουν όμως μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πλέον υποχρεωμένες να ανακοινώνουν τις καταναλώσεις των οχημάτων τους βάσει και πραγματικών συνθηκών οδήγησης και όχι μόνο σε συνθήκες εργαστηρίου. O νέος κύκλος μέτρησης WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ή αν προτιμάτε Εναρμονισμένη Διεθνώς Διαδικασία Δοκιμών για Ελαφρά Οχήματα) θεωρητικά δίνει ρεαλιστικές τιμές κατανάλωσης και ρύπων. Θεωρείται απαραίτητος, ώστε ένα νέο μοντέλο να λάβει έγκριση κυκλοφορίας στην Ε.Ε. Παράλληλα όσα μοντέλα αυτή τη στιγμή κυκλοφορούν έχουν περιθώριο μέχρι το Σεπτέμβριο του 2018, ώστε να ανακοινώσουν τις νέες μετρήσεις κατανάλωσης. Μοναδική εξαίρεση σε αυτό θα αποτελέσουν τα μοντέλα που πρόκειται να αντικατασταθούν άμεσα, τα οποία θα μπορέσουν να διαθέσουν το υπάρχον στοκ εκείνης της στιγμής μέχρι το Σεπτέμβριο του 2019. Μέχρι τότε όμως (και μέχρι να δούμε πόσο θα ισχύουν στην πράξη) το AutoΤρίτη έχει καθιερώσει τις δικές του μετρήσεις, που βάσει ρεαλιστικών συνθηκών οδήγησης καταφέρνει να βγάζει πραγματικές καταναλώσεις για τα μοντέλα της αγοράς.
Τips για αεροδυναμική οικονομία
- Αφαιρώ σχάρα οροφής ή ποδηλάτου και μπαγκαζιέρα, όταν δεν χρειάζονται γιατί καταστρέφουν την αεροδυναμική και αυξάνουν την αντίσταση στον αέρα.
- Τα φαρδύτερα ελαστικά μεγαλώνουν τη μετωπική επιφάνεια του αυτοκινήτου και άρα τη συνολική αεροδυναμική αντίσταση του αυτοκινήτου.
- Η χρήση αξεσουάρ, που επηρεάζουν την αεροδυναμική (σπόιλερ, «ποδιές», αεροτομές κ.λπ.) είναι λογικό να επηρεάσουν και την κατανάλωση καυσίμου.
- Το χαμήλωμα του αυτοκινήτου (ή το ψήλωμα αν μιλάμε για 4χ4 προτάσεις), σε σχέση με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, επηρεάζει σαφώς τη ροή του αέρα γύρω και κάτω από το αυτοκίνητο με επιπτώσεις στην αεροδυναμική αντίσταση.
Περί αεροδυναμικής και λοιπών
Η αεροδυναμική αντίσταση είναι ένα «τέρας», που τρέφεται με ισχύ από τον κινητήρα και αναπτύσσεται όταν ένα αντικείμενο (το αυτοκίνητο στην περίπτωσή μας) κινείται και μετατοπίζει τον αέρα που συναντά. Η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας. Επίσης η συνολική αεροδυναμική αντίσταση εξαρτάται και από τη μετωπική επιφάνεια του οχήματος και τον αεροδυναμικό του συντελεστή. Εύκολα καταλαβαίνει λοιπόν κανείς γιατί τα υψηλά και ογκώδη crossover/SUV έχουν σχετικό μειονέκτημα σε σύγκριση με τα συμβατικά μοντέλα. Όσο μεγαλύτερη η αεροδυναμική αντίσταση, τόσο μεγαλύτερη ισχύς χρειάζεται και άρα μεγαλύτερη ανάγκη για καύσιμο. Ακόμα ένα πρόβλημα, που καλούνται να διαχειριστούν τα crossover έναντι των συμβατικών αδερφών τους είναι το αυξημένο βάρος (μεγαλύτερες διαστάσεις άρα και περισσότερη λαμαρίνα), αλλά και τα ελαστικά, που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν σχεδιασμό και για χρήση στο χώμα και κάθε άλλο παρά χαμηλή αντίσταση κύλισης εμφανίζουν. Η σούπερ δοκιμή οικονομίας που κάναμε πάντως μας οδήγησε σε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα. Το κυριότερο όμως είναι πως η εξέλιξη και η ανάπτυξη βοήθησε ώστε ακόμη και βενζινοκίνητα crossover (εντάξει τα μικρά τουλάχιστον) να μην τρομάζουν με τις καταναλώσεις τους. Δείτε τι κατάφερε κάθε μοντέλο στις σελίδες που ακολουθούν!
Πώς έγιναν οι μετρήσεις
Η μεγάλη ευθεία δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί. Μας είναι άλλωστε γνωστή από καιρό και εξακριβωμένα επιτρέπει να κινηθείς με ασφάλεια έως και λίγο πάνω από το όριο των 130 χλμ./ώρα. Από εξοπλισμό είχαμε τα πάντα. Τα ηλεκτρονικά μας όργανα για την ένδειξη της ταχύτητας με ακρίβεια δεκάτου και με το ειδικό μηχάνημα που διαθέτουμε και μεταξύ άλλων μετράει τη μέση και στιγμιαία κατανάλωση. Οι πιέσεις των ελαστικών ελέγχθηκαν, οι κλιματισμοί έκλεισαν μαζί με τα παράθυρα φυσικά. Από εκεί και πέρα χρειάστηκε σταθερό δεξί πόδι για όσα τουλάχιστον αυτοκίνητα δεν είχαν cruise control (τα περισσότερα). Μετρήσεις κατανάλωσης σε 5 διαφορετικές ταχύτητες, που έπρεπε να επαληθευτούν 3 φορές. Όταν όμως αγαπάς αυτό που κάνεις τίποτα δεν είναι δύσκολο, τίποτε δεν είναι κουραστικό...
Η αεροδυναμική αντίσταση είναι ένα «τέρας», που τρέφεται με ισχύ από τον κινητήρα και αναπτύσσεται όταν ένα αντικείμενο (το αυτοκίνητο στην περίπτωσή μας) κινείται και μετατοπίζει τον αέρα που συναντά. Η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας. Επίσης η συνολική αεροδυναμική αντίσταση εξαρτάται και από τη μετωπική επιφάνεια του οχήματος και τον αεροδυναμικό του συντελεστή. Εύκολα καταλαβαίνει λοιπόν κανείς γιατί τα υψηλά και ογκώδη crossover/SUV έχουν σχετικό μειονέκτημα σε σύγκριση με τα συμβατικά μοντέλα. Όσο μεγαλύτερη η αεροδυναμική αντίσταση, τόσο μεγαλύτερη ισχύς χρειάζεται και άρα μεγαλύτερη ανάγκη για καύσιμο. Ακόμα ένα πρόβλημα, που καλούνται να διαχειριστούν τα crossover έναντι των συμβατικών αδερφών τους είναι το αυξημένο βάρος (μεγαλύτερες διαστάσεις άρα και περισσότερη λαμαρίνα), αλλά και τα ελαστικά, που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν σχεδιασμό και για χρήση στο χώμα και κάθε άλλο παρά χαμηλή αντίσταση κύλισης εμφανίζουν. Η σούπερ δοκιμή οικονομίας που κάναμε πάντως μας οδήγησε σε πολύ χρήσιμα συμπεράσματα. Το κυριότερο όμως είναι πως η εξέλιξη και η ανάπτυξη βοήθησε ώστε ακόμη και βενζινοκίνητα crossover (εντάξει τα μικρά τουλάχιστον) να μην τρομάζουν με τις καταναλώσεις τους. Δείτε τι κατάφερε κάθε μοντέλο στις σελίδες που ακολουθούν!
Πώς έγιναν οι μετρήσεις
Η μεγάλη ευθεία δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί. Μας είναι άλλωστε γνωστή από καιρό και εξακριβωμένα επιτρέπει να κινηθείς με ασφάλεια έως και λίγο πάνω από το όριο των 130 χλμ./ώρα. Από εξοπλισμό είχαμε τα πάντα. Τα ηλεκτρονικά μας όργανα για την ένδειξη της ταχύτητας με ακρίβεια δεκάτου και με το ειδικό μηχάνημα που διαθέτουμε και μεταξύ άλλων μετράει τη μέση και στιγμιαία κατανάλωση. Οι πιέσεις των ελαστικών ελέγχθηκαν, οι κλιματισμοί έκλεισαν μαζί με τα παράθυρα φυσικά. Από εκεί και πέρα χρειάστηκε σταθερό δεξί πόδι για όσα τουλάχιστον αυτοκίνητα δεν είχαν cruise control (τα περισσότερα). Μετρήσεις κατανάλωσης σε 5 διαφορετικές ταχύτητες, που έπρεπε να επαληθευτούν 3 φορές. Όταν όμως αγαπάς αυτό που κάνεις τίποτα δεν είναι δύσκολο, τίποτε δεν είναι κουραστικό...
Σελίδα 1 | Το μεγάλο στριπτίζ σε 13 μικρά SUV |
Σελίδα 2 | Περί δοκιμής κατανάλωσης |
Σελίδα 3 | Περί Elk Test |
Σελίδα 4 | Citroen C3 Aircross 1,2 Puretech 110 PS |
Σελίδα 5 | Fiat 500X 1,4T MultiAir2 140 PS |
Σελίδα 6 | Ford EcoSport 1,0 Ecoboost 140 PS |
Σελίδα 7 | Kia Stonic 1,0 T-GDi 120 PS |
Σελίδα 8 | Nissan Juke 1,2 DiG-T 115 PS |
Σελίδα 9 | Opel Crossland X 1,2T 110 PS |
Σελίδα 10 | Peugeot 2008 1,2 Puretech 110 PS |
Σελίδα 11 | Renault Captur 1,2 TCe 120 PS |
Σελίδα 12 | SEAT Arona 1,0 TSI 115 PS |
Σελίδα 13 | VW T-Roc 1,0 TSI 115 PS |
Σελίδα 14 | Suzuki Vitara 1,6 120 PS |
Σελίδα 15 | Jeep Renegade 1,4 MultiAir2 170 PS 4x4 & Opel Mokka X 1,4T 140 PS 4x4 |
Σελίδα 16 | Αποτελέσματα - Συμπέρασμα |